Ruotsi hakee puolustusliitto Naton jäsenyyttä

Teksti: Petri Kiuttu, lähde Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 19.05.2022

Suomen läntinen naapurimaa Ruotsi hakee puolustusliitto Naton jäsenyyttä. Suomi ja Ruotsi jättävät hakemukset yhtä aikaa.

Ruotsi hakee Naton jäseneksi, koska turvallisuustilanne Euroopassa on muuttunut. Venäjä hyökkäsi 24. helmikuuta Ukrainaan. Ruotsin valtiojohto uskoo, että jäsenyys Natossa on paras tapa huolehtia turvallisuudesta.

Ruotsin hallituspuolue sosiaalidemokraatit päätti sunnuntaina, että se kannattaa Ruotsin jäsenyyttä Natossa. Ruotsin pääministeri ja sosiaalidemokraattien puheenjohtaja Magdalena Andersson sanoo, että Ruotsi on parhaiten turvassa, kun se kuuluu Natoon. Myös Suomen Nato-hakemus vaikuttaa Ruotsin päätökseen. Ruotsi ei halua olla ainoa Pohjoismaa, joka ei kuulu Natoon.

– Venäjä syyllistyy Ukrainassa sotarikoksiin. Venäjä rikkoo Ukrainassa myös ihmisoikeuksia. Venäjän presidentti Vladimir Putin johtaa Venäjää kohti diktatuuria. Näyttää siltä, että mikään ei muutu Venäjällä lähiaikoina. Meidän täytyy varautua tähän, Magdalena Andersson sanoo.

Puolustusliitto Natossa on nykyään 30 jäsenmaata.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)