Eduskunnassa keskustellaan turvallisuuspolitiikasta

Teksti: Petri Kiuttu, lähde Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 11.03.2022

Presidentti Sauli Niinistö ja eduskuntapuolueiden johtajat keskustelivat torstaina turvallisuuspolitiikasta. Eduskunta päättää tänä keväänä tai kesän alussa, hakeeko Suomi sotilasliitto Naton jäseneksi.

Presidentti Sauli Niinistö sanoi, että tilanne arvioidaan Suomessa huolellisesti. Päätökset tehdään vasta monipuolisen arvioinnin jälkeen.

Presidentti Niinistön mielestä on myös hyvä selvittää, mitä mieltä suomalaiset ovat Nato-jasenyydestä.

Pääministeri Sanna Marin sanoi torstaina, että eduskunta päättää asiasta tänä keväänä tai alkukesästä. Eduskunta arvioi ensin tilannetta huolellisesti. Tämän jälkeen eduskunta päättää, hakeeko Suomi Naton jäseneksi.

Ennen päätöstä tehdään laaja selonteko, jossa mietitään sitä, miten Venäjän sotatoimet vaikuttavat Suomen turvallisuuteen ja huoltovarmuuteen.

Nato on Pohjois-Atlantin puolustusliitto eli läntinen sotilasliitto.

Sauli Niinistö, presidentti, Nato
Presidentti Sauli Niinistö kertoi torstaina 10. maaliskuuta tapaamisestaan eduskunnassa. Niinistö kuvattiin Presidentinlinnassa Helsingissä.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)