Kilpakelkoissa on vain ohuet jalakset ja ohjaustanko.

Kilpakelkoissa on vain ohuet jalakset ja ohjaustanko.

Ennätyksiä potkukelkoilla

Maailman nopeimmat potkukelkkailijat kilpailivat viikonvaihteessa Multialla Keski-Suomessa.

Potkukelkkailun maailmanmestaruuskisat järjestettiin viime viikonvaihteessa Multialla. Lauantaina sadat ihmiset katsoivat kisoja urheilukentällä. Samaan aikaan Multialla oli markkinat.

Kilpailijat tulivat Suomesta ja Virosta. Myös lapset ja yli 60-vuotiaat kilpailivat omissa kisoissaan.

Kilpakelkka eli kickspark on kevyempi kuin tavallinen potkukelkka. Kilpakelkan jalakset ovat ohuemmat. Kelkan voi säätää itselle sopivan kokoiseksi.

Kolme maailmanennätystä

Lauantaina tehtiin kolme uutta maailmanennätystä eli ME:tä. Ensin Jussi Lahtinen potki 100 metriä 12,7 sekunnissa.
Miesten 1 500 metrin matkalla Markku Levänen oli nopeampi kuin Jussi Lahtinen. Levänen potki ME-ajaksi 3 minuuttia 20 sekuntia.
Myös naisten sarjassa Laura Koskela teki uuden ME:n. Hän potki 1 500 metriä neljässä minuutissa.

Sunnuntaina potkittiin kilpaa maratonmatka. Miesten maailmanmestari oli Jussi Lahtinen. Naisten mestaruuden voitti Laura Koskela. He ovat Keski-Suomesta.

Kuntosarjan 10 kilometrin kisan voitti Hannu Vierikko. Hän on suunnitellut ja kehittänyt kilpakelkkoja yli 20 vuotta. Vierikon mielestä potkukelkkailu sopii kaikille ihmisille. Jos haluaa voittaa kilpailuissa, pitää käydä kuntosalilla ja harjoitella potkimista talvella jääradalla. n Teksti

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.