Suomen kuuluisimmat kuntoiluportaat sijaitsevat Helsingin Malminkartanossa. Joku on laskenut, että portaissa on 426 askelmaa.

Suomen kuuluisimmat kuntoiluportaat sijaitsevat Helsingin Malminkartanossa. Joku on laskenut, että portaissa on 426 askelmaa.

Kunto nousee, kun kiipeät portaita

Suomalaiset ovat innostuneet kuntoiluportaista.

Kuntoiluportaat ovat nyt muotia. Portaita rakennetaan jatkuvasti lisää mäkiin ja rinteisiin.

Niitä kutsutaan myös kuntoportaiksi tai juoksuportaiksi. Monella paikkakunnalla asukkaat pyytävät, että mäkiin rakennetaan uusia portaita. Ihmiset haluavat porraskuntoilua, koska se rasittaa todella. Ja kunto nousee helposti.

Vihjeitä porraskuntoiluun

Aloita rauhallisesti. Muista ensin lämmitellä lihaksia. Kävele ensin portaat ylös. Kun tuntuu siltä, että kuntoa riittää, voit juosta portaat ylös.

Porraskuntoilu kasvattaa jalkojen lihasten voimaa. Reidet ja takapuoli kiinteytyvät. Sydän ja verisuonet tekevät kovasti töitä, kun kiipeät portaita. Sydämen ja verisuonten kunto paranee.

Porraskuntoilussa on paljon muitakin hyviä puolia. Se ei maksa mitään Kuntoilija saa myös raitista ilmaa. Ja jos mäki on oikein korkea, voi ihailla hienoja maisemia.

Marraskuun alussa vietettiin Porraspäiviä. Tuhannet ihmiset sadoilla työpaikoilla kävelivät Porraspäivien aikana portaissa. He jättivät hissikyydin väliin.

Lähteet Porraspäivät, Yle, Helsingin Sanomat

Lisätietoja: www.porraspaivat.fi


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.