Työvoimatoimistot valvovat nyt tarkasti, että työttömät ovat aktiivisia. Kuvassa mies menee työvoimatoimistoon.

Työvoimatoimistot valvovat nyt tarkasti, että työttömät ovat aktiivisia. Kuvassa mies menee työvoimatoimistoon.

Työttömien valvonta lisääntyy

Nyt työttömän pitää olla aktiivinen. Muuten työttömyyskorvaus putoaa.

Työttömyysturva muuttui vuoden alussa. Uudistusta kutsutaan aktiivimalliksi. Aktiivimallin mukaan työttömän pitää osoittaa aktiivisuutta. Muuten työttömyyskorvaus pienenee 4,65 prosentilla. Malli ei koske niitä, jotka ovat työttömiä vamman tai työkyvyttömyyden takia.

Työn hakeminen ei riitä aktiivisuuden osoittamiseen. Nyt työvoimatoimistot tarkkailevat työttömien aktiivisuutta kolmen kuukauden jaksoina. Työtön voi osoittaa aktiivisuutta kolmen kuukauden aikana kolmella tavalla.

Yksi tapa on se, että työtön on töissä vähintään 18 tuntia. Toiseksi työtön voi perustaa yrityksen ja ansaita vähintään 241 euroa. Kolmas tapa on osallistua viitenä päivänä esimerkiksi koulutukseen tai valmennukseen. Jos työtön ei ole aktiivinen, korvaus putoaa 697 eurosta kuukaudessa 664 euroon. Jos korvaus on 1 420 euroa, se putoaa 1 353 euroon.

Hallitus uskoo, että aktiivimalli vähentää jonkin verran työttömyyttä.

Malli otettiin Tanskasta

Malli on otettu Tanskasta. Siellä malli toimii, ja työttömiä on vähän. Tanskan työvoima- toimistoissa on kuitenkin paljon enemmän työntekijöitä, jotka auttavat työttömiä löytämään töitä.

Aktiivimallia on arvosteltu laajasti. Työttömän on mahdoton olla aktiivinen, jos hän asuu kaukana työpaikoista. Työtön voi joutua koulutuksiin, joista ei ole hyötyä. Aktiivimallin vastustajat ovat keränneet yli 100 000 nimeä aloitteeseen. Sen tarkoitus on kumota aktiivimalli.

Lähteet STT, HS, Yle

Mitä mieltä olit jutusta?


Yksi kommentti uutiseen “Työttömien valvonta lisääntyy”

  1. Aktiivinen työnhakija

    Mistä revit sen 18h/3kk jos ei huolita edes ilmaisi töihin. Kun ei ole työpaikkoja tarjolla ei sinne väkisin mennä.Tämä malli ei aktivoi työtöntä, vaan masentaa.Sopii kokeilla, kuka epäilee.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.