Puhevammainen voi tarvita tulkkia esimerkiksi kaupassa.

Puhevammainen voi tarvita tulkkia esimerkiksi kaupassa.

Kilpailutus huolestuttaa vammaisten tulkkauspalvelujen käyttäjiä

Vammaisten ihmisten tulkkauspalvelut ovat vaarassa heikentyä. Moni asiakas menettää tutun tulkin. Syynä on se, että Kela on kilpailuttanut tulkkauspalvelut.

Kela on kilpailuttanut viittomakielen tulkkeja, puhevammaisten tulkkeja ja kirjoitustulkkeja. Tarjousten perusteella hyväksyttiin yhteensä 678 tulkkia. Heistä 473 on viittomakielen tulkkeja, 165 puhevammaisten tulkkeja ja 40 kirjoitustulkkeja. Määrä saattaa vielä nousta noin 700 tulkkiin.

Tulkit kilpailutettiin viimeksi vuonna 2014. Siihen verrattuna puhevammaisten tulkkien määrä säilyy ennallaan. Tulkeista saattaa silti tulla pula, koska puhevammaisten asiakkaiden määrä on kasvanut monilla sadoilla.

Kehitysvammaliitto on huolissaan siitä, että kilpailutuksen seurauksena monien puhevammaisten tutut tulkit vaihtuvat. Tuttu tulkki on tärkeä henkilö puhevammaiselle. Voi kestää kauan, että tulkki tutustuu puhevammaisen tapoihin viestiä. Myös luottamus on tärkeää, ja sen syntyminen saattaa kestää kauan.

Kehitysvammaliittoa huolestuttaa myös se, että tieto tulkkauspalvelujen muutoksista ei ole tavoittanut palvelujen asiakkaita. Kela nimittäin tiedottaa muutoksista vain verkkosivuilla. Kehitysvammaliitto laskee, että näin Kela jättää lähes kolmasosan tulkkauspalvelujen käyttäjistä tiedotuksen ulkopuolelle.

Jatkuva kilpailutus voi johtaa siihen, että puhevammaiset eivät enää käytä tulkkauspalveluja. Se voi johtaa yksinäisyyteen ja syrjäytymiseen yhteiskunnasta, Kehitysvammaliitto varoittaa.

Selkokielinen kirje on varmin tapa kertoa muutoksista asiakkaille, Kehitysvammaliitto opastaa kannanotossaan.

Viime vuonna Kelan tulkkauspalvelua käytti noin 3 400 henkilöä.

Lähteet Kela, Kehitysvammaliitto, Yle


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.