Pekka Himanen (vasemmalla) väitteli tohtoriksi vain 20-vuotiaana vuonna 1994. Pääministeri Jyrki Kataista kuvaillaan Himasen hyväksi ystäväksi.

Pekka Himanen (vasemmalla) väitteli tohtoriksi vain 20-vuotiaana vuonna 1994. Pääministeri Jyrki Kataista kuvaillaan Himasen hyväksi ystäväksi.

Katainen tilasi tutkimuksen ystävältään

Jyrki Kataisen suosio on laskenut hänen tilaamansa sekavan selvitystyön takia.

Valtio tilasi filosofi Pekka Himaselta 700 000 euron tutkimuksen ilman kilpailutusta.

Pääministeri Jyrki Katainen on joutunut tähänastisen poliittisen uransa ehkä kovimpaan paikkaan. Perustuslakivaliokunta tutkii pääministerin toimet. Katainen oli mukana päättämässä, kun valtio tilasi Pekka Himaselta selvityksen siitä, miten Suomen henkinen kulttuuri saataisiin nousuun tulevaisuudessa. Selvitystyönsä Himanen teki valtioneuvoston kanslialle. Selvitystyöstä filosofi laskutti kaikkiaan 700 000 euroa. Katainen ohjeisti verkkolehti Long Playn tietojen mukaan valtiota maksamaan Himaselle tämän summan. Oikeuskansleri tutkii nyt, olisiko tutkimus pitänyt kilpailuttaa. Vastaavat tutkimukset on jo vuosien ajan pitänyt lain mukaan kilpailuttaa.

Pääministeri ja filosofi ovat tunteneet toisensa liki 10 vuotta. Heidän välejään kuvaillaan läheisiksi ja luottamuksellisiksi. Kataisen arvioidaan ihailevan Himasta ja pitävän tämän mietintöjä arvokkaina omalle poliittiselle toiminnalleen.

Himasen oppi-isä, filosofi Esa Saarinen pitää oppipoikaansa ahkerana ja innostavana henkilönä. Saarisen mukaan Himanen on joutunut kohtuuttoman ajojahdin kohteeksi. Katainen vakuuttaa suhtautuvansa asiaan tyynesti. Hänen mukaansa Himasen tutkimuksista annetaan julkisuuteen kaikki tarvittava tieto.

Pekka Himanen ei ole suostunut puhumaan asiasta julkisesti. Monien mielestä filosofilla olisi siihen velvollisuus, koska hän on teynyt tutkimuksensa valtiolle.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste