Britannian parlamentin puhemies John Bercow erosi lokakuun lopussa. Hän johti määrätietoisesti ja värikkäästi brexit-keskusteluja.

Britannian EU-ero siirtyy

Britannian piti erota Euroopan unionista lokakuun lopussa. Toisin kuitenkin kävi. Britanniassa järjestetään ennenaikaiset vaalit.

Britannian oli tarkoitus jättää EU 31. lokakuuta. Britannian pääministeri Boris Johnson ei kuitenkaan saanut tarpeeksi tukea maan parlamentilta EU-eroon eli brexitiin.

Euroopan unioni antoi Britannialle kolme kuukautta lisäaikaa EU-eroa varten. Britannian eron on määrä toteutua 31. tammikuuta 2020 mennessä.

Britanniassa järjestetään uudet vaalit joulukuussa. Britit saavat valita uudet kansanedustajat 12. joulukuuta. Boris Johnsonin mielestä uudet vaalit järjestetään, koska nykyinen parlamentti ei osaa päättää erosta.

On epävarmaa, jatkaako Boris Johnson pääministerinä vielä vaalien jälkeen.

Lähde STT

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste