Yliluutnantti Meliniä elokuvassa esittää Nicke Lignell (vasemmalla).

Yliluutnantti Meliniä elokuvassa esittää Nicke Lignell (vasemmalla).

Uusi elokuva vuoden 1918 sisällissodasta

Tampereella kuvattu elokuva perustuu tositapahtumiin.

Suomen historiassa vuosi 1918 on hyvin surullinen. Silloin maassa käytiin verinen sisällissota, jossa vastakkain olivat punaiset ja valkoiset. Punaisten enemmistö oli työläisiä, valkoisten taas varakkaampaa porvaristoa.

Sodan viimeiset taistelut käytiin Tampereella keväällä 1918. Uusi elokuva Taistelu Näsinlinnasta kertoo yhdestä Tampereen taistelusta. Siinä Pohjanmaalta koottu Melinin komppania hyökkää Näsinlinnaan, isoon rakennukseen, jota punaiset puolustavat. Valkoiset onnistuvat hyökkäyksessä ja voitto on ratkaiseva, sen jälkeen punaisten vastarinta luhistuu. Elokuvan on ohjannut Claes Olsson.

– Halusin, että elokuva tuntuisi aidolta. Pyrimme kuvaamaan kohtaukset oikeilla tapahtuma-paikoilla. Halusin myös korostaa elokuvan aitoutta sillä, että sotilaina siinä on harrastaja-näyttelijöitä Pohjanmaalta, Olsson kertoo.

Taistelu Näsinlinnasta elokuvateattereissa 23.3.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste