Ukrainan euroviisu aiheutti kohun

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Eurovisionary
Uutinen julkaistu: 16.03.2016

Jamala edustaa keväällä Ukrainaa Tukholman euroviisuissa. Kappale kertoo Stalinin vainoista.

Neuvostoliiton diktaattori Josif Stalin pakotti neljännesmiljoonaa tataaria pakenemaan kodeistaan Ukrainassa. Asia on henkilökohtainen Jamalalle, koska hän on itse tataari. Hänen isoäidinäitinsä ja tämän lapset karkotettiin Siperiaan.

Vaikka 1944-laulu kertoo historiasta, muistuttaa se myös nykyaikaa. Monet ovat huomanneet, että laulu on ajankohtainen kannanotto Venäjän Krimin valtaukseen. Krimin tataarivähemmistön asema on jälleen hyvin vaikea. Neuvostoliitossa vähemmistöistä ei saanut puhua. Myös Venäjän toimet tataareja kohtaan pyritään hoitamaan ilman julkisuutta.

– Krimin tataarit elävät pelossa. Ihmisiä katoaa, Jamala sanoi yhdysvaltalaisen radioaseman Radio Free Europen haastattelussa.

Eurovision laulukilpailun säännöt kieltävät poliittiset kannanotot. Venäjä vastusti kappaleen esittämistä Eurovision laulukilpailuissa, koska se sisältää poliittisen viestin. Venäläisviranomaisten ja poliitikkojen mielestä kappale tuo esiin vain vanhaa historiaa. Arvostelijoiden mielestä kappale halveksii Venäjän päätöstä liittää Krimin niemimaa Venäjään. Eurovision laulukilpailun järjestäjien päätöksen mukaan laulu ei riko kilpailun sääntöjä, joten se kuullaan Tukholmassa.

Ukraina ei osallistunut euroviisuihin viime vuonna, koska maa oli sotatilassa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)