Piirroskuvassa on Selkosanomien pakinoitsija, Eeva.

Selkosanomien pakinoitsija, Eeva.

Pakina

Kotimaista kalaa kalastamassa

Kotimainen luonnonkala maksaa kaupassa tosi paljon. Esimerkiksi kuhafile voi maksaa jopa 40 euroa.

– Mitä järkeä on maksaa omaisuus kaloista, joita on järvet täynnä! ihmettelin itsekseni.

Päätin ryhtyä kalastamaan itse omat kalani.

Ensin maksoin kalastusluvan. Sen hinta oli 45 euroa. Sitten ostin virvelin, 80 euroa. Kalahaavi, 25 euroa. Joukko erilaisia vieheitä eli pyydyksiä maksoi yhteensä 40 euroa.

Koko kesä meni kalastaessa, mutta en saanut yhtään kalaa.

Sitten tuli talvi ja järvet jäätyivät. Päätin ryhtyä pilkkikalastamaan. Mutta ensin piti ostaa pilkkionki, joka oli onneksi halpa. Se maksoi vain 10 euroa.

Sen lisäksi ostin pilkkivieheitä, 20 euroa, ja pilkkijakkaran, 30 euroa. Ja sitten kalastamaan! Istuin päivän jäällä. istuin toisenkin, ja sitten nappasi!

Sain pikkuruisen särjen. Sen hinnaksi tuli 250 euroa: summa, jonka olin maksanut kalastustarvikkeista. Kilohintaa en edes uskalla laskea. Heitin maailman kalleimman särjen lokille ja päätin ostaa kalani kaupasta. Sieltä niitä saa oikeastaan aika halvalla.

Mitä mieltä olit jutusta?


2 kommenttia uutiseen “Pakina”

  1. Q

    Pakinat ovat aivan huippuja, mutta en löydä vanhoja. Eikö niitä ole arkistossa vai enkö osaa etsiä?

  2. Markku Juusola

    Hei! Valitettavasti pakinoilla ei ole arkistoa. Idea on niin hyvä, että yritämme sen toteuttaa. Paperilehdistä pakinat löytyvät kyllä. T. Markku J.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste