Piirroskuvassa on Selkosanomien pakinoitsija, Eeva.

Selkosanomien pakinoitsija, Eeva.

Pakina

Monet kirjoittavat Facebookiin päivityksiä, jotka alkavat lauseella: Ylläpito saa poistaa tämän kirjoituksen.

Ylläpito saa poistaa tämän

Ylläpito tarkoittaa henkilöitä, jotka pitävät huolta siitä, että Facebookiin ei kirjoiteta sopimattomia kirjoituksia.

On kovin ystävällistä, että kirjoittajat antavat ylläpidolle luvan poistaa kirjoituksiaan. Ylläpito ei kuitenkaan moisia lupia tarvitse. Se voi poistaa mitä hyvänsä kirjoituksia ilman lupaa. Miksi siis Facebookiin kirjoittavat henkilöt antavat ylläpidolle lupia, joita se ei oikeasti tarvitse?

Siksi, että kirjoittajat pyrkivät nousemaan henkisesti Facebookin ylläpitoa korkeammalle. Tärkeämpi taho antaa vähemmän tärkeälle lupia, eikä päinvastoin.

Samaa lupien myöntämistä voisi käyttää laajemminkin.

Kauppias voi laskuttaa minua, kun ostan jotain. Ei kuitenkaan ole pakko, jos ei halua.

Verottaja saa pidättää palkastani veron, jos haluaa. Ei kuitenkaan ole pakko, jos ei halua.

Poliisi saa antaa minulle sakon, jos ajan ylinopeutta. Ei kuitenkaan ole pakko, jos ei halua.

Kuolema voi korjata minut, kun se aika tulee. Ei kuitenkaan ole pakko – ainakaan vielä.

.

Mitä mieltä olit jutusta?


2 kommenttia uutiseen “Pakina”

  1. Q

    Pakinat ovat aivan huippuja, mutta en löydä vanhoja. Eikö niitä ole arkistossa vai enkö osaa etsiä?

  2. Markku Juusola

    Hei! Valitettavasti pakinoilla ei ole arkistoa. Idea on niin hyvä, että yritämme sen toteuttaa. Paperilehdistä pakinat löytyvät kyllä. T. Markku J.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste