Piirroskuvassa on Selkosanomien pakinoitsija, Eeva.

Selkosanomien pakinoitsija, Eeva.

Pakina

Tuostapa!

Puhekieli kehittyy jatkuvasti – eikä välttämättä parempaan suuntaan.

Vielä muutamia vuosikymmeniä sitten ilmaisu ”olkaa hyvä” oli arkipäivää. Kun kaupan kassa ojensi asiakkaalle vaihtorahat ja kuitin, hän sanoi kohteliaasti: ”Olkaa hyvä!”

Myöhemmin teitittely muuttui sinutteluun: ”Ole hyvä.”

Sinuttelu oli ihan hyvä. Nykyisin sitäkään ei enää kuule juuri missään.
”Olkaa hyvän” on korvannut ”Tuosta!”

Marketin kassa ojentaa asiakkaalle kuitin: ”Tuosta!”

Tarjoilija kantaa ruoka-annoksen pöytään: ”Tuosta!”

Poliisi ojentaa ylinopeutta ajaneelle autoilijalle sakkolapun: ”Tuosta!”

Yllättäen myös tuosta-sanasta on olemassa kohteliaampi muoto, ”tuostapa”. Sitä tosin kuulee melko harvoin, sillä ”tuostapa” tarkoittaa normaalia parempaa laatua tai palvelua. Siksi ”tuostapan” kuulemisesta saa yleensä maksaa tavallista enemmän.

Hienossa ravintolassa tarjoilija sanoo ”tuostapa”, kun hän ojentaa asiakkaalleen yli 200 euron suuruisen laskun. Autokauppias sanoo ”tuostapa”, kun hän ojentaa S-sarjan Mercedes Benzin avaimet auton ostajalle.

Myös tähän kirjoitukseen sopii selvästi ”tuostapa”, eli tuostapa toivotankin teille antoisia lukuhetkiä!

Mitä mieltä olit jutusta?


2 kommenttia uutiseen “Pakina”

  1. Q

    Pakinat ovat aivan huippuja, mutta en löydä vanhoja. Eikö niitä ole arkistossa vai enkö osaa etsiä?

  2. Markku Juusola

    Hei! Valitettavasti pakinoilla ei ole arkistoa. Idea on niin hyvä, että yritämme sen toteuttaa. Paperilehdistä pakinat löytyvät kyllä. T. Markku J.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste