Piirroskuvassa on Selkosanomien pakinoitsija, Eeva.

Selkosanomien pakinoitsija, Eeva.

Pakina

Sananlasku ”Ei kukko käskien laula” on kaikille tuttu. Se tarkoittaa, että monesti on vaikeaa tehdä aivan normaaleja asioita, jos niitä on pakko tehdä.

Korona tekee meistä espanjalaisia

Tekemisen on oltava vapaaehtoista, jotta se olisi mieluista.

Suomalaiset ovat vieraiden ihmisten seurassa melko sulkeutuneita. Bussissa jokainen haluaa istua yksin omalla rivillään. Kukaan ei vapaaehtoisesti mene istumaan tuntemattoman viereen, jos on mahdollista istua kauempana muista matkustajista.

Suomalainen ei myöskään suutele ystäviään poskille, kuten esimerkiksi Espanjassa on tapana. Selkeän hajuraon pitäminen toisiin ihmisiin on aina ollut osa normaalia käyttäytymistämme.

Korona-aikana välimatkan pitämisestä onkin yllättäen tullut ongelma, koska nyt valtiovalta kehottaa meitä siihen. Sehän ei käy päinsä laisinkaan ja siksi kansa onkin aloittanut aktiivisen vastarinnan! Nyt pitäisikin päästä halaamaan tasan kaikkia, sekä tuttuja että tuntemattomia. On päästävä isoissa porukoissa juhlimaan!

Mitä kauemmin koronarajoitukset jatkuvat, sitä varmemmin alamme käyttäytyä kuten espanjalaiset. Ei suomalainen käskien suomalaisena pysy.

Mitä mieltä olit jutusta?


2 kommenttia uutiseen “Pakina”

  1. Q

    Pakinat ovat aivan huippuja, mutta en löydä vanhoja. Eikö niitä ole arkistossa vai enkö osaa etsiä?

  2. Markku Juusola

    Hei! Valitettavasti pakinoilla ei ole arkistoa. Idea on niin hyvä, että yritämme sen toteuttaa. Paperilehdistä pakinat löytyvät kyllä. T. Markku J.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste