Piirroskuvassa on Selkosanomien pakinoitsija, Eeva.

Selkosanomien pakinoitsija, Eeva.

Pakina

Oletko robotti?

Halusin leipoa kaalipiirakan. Aloin siis etsiä netistä hyvää kaalipiirakkareseptiä. Löysin hyvän reseptisivuston. Sivuille pääsi vain, jos kirjautui sisälle.

Ohjelma kertoi, millainen on hyvä salasana:

Salasanassa täytyy olla vähintään 50 merkkiä. Osa merkeistä täytyy olla isoja ja osa pieniä kirjaimia. Salasanaan täytyy kuulua myös erikoismerkkejä, kyrillisiä ja arabialaisia kirjaimia, muinaisegyptiläisiä hieroglyfejä sekä suomalaisia kalliomaalauksia.

Ryhdyin luomaan itselleni käyttäjätunnusta ja salasanaa ohjeen mukaan.

Käyttäjätunnus on jo käytössä, ilmoitti ohjelma. Kilautin kaverille, valitsin 50/50 (fifty-fifty, puolet ja puolet) vaihtoehdon ja kysyin yleisöltä. Neljän tunnin kuluttua onnistuin lopulta luomaan sopivan käyttäjätunnuksen.

Ja sitten salasanan kimppuun! Otin töistä lomaa ja sain ensimmäisen salasanaehdokkaan valmiiksi muutamassa viikossa.

Oletko robotti? Kysyi ohjelma epäluuloisesti. Vannoin käsi sydämellä, että en ole robotti. Ohjelma ei uskonut minua, vaan laittoi minut testiin.

Kuinka monessa kuvassa näet nuppineulan autiomaassa? kysyi ohjelma ja lähetti minulle 40 erilaista kuvaa autiomaasta.

Kuukauden kuluttua olin ratkaissut kuva-arvoituksen, mutta ohjelma oli edelleen epäluuloinen.

Oletko aivan varma, ettet ole robotti?

Vannon kautta kiven ja kannon, etten ole robotti! vastasin.

Siitäkin huolimatta sain uuden tehtävän.

Ohjelma lähetti minulle valtavan määrän kirjaimia, jotka oli väännelty muodottomiksi. Tehtäväni oli arvata, mitä kirjaimet olivat ja kirjoittaa niillä runokokoelma.

Ponnistin kaikki voimani, ja kirjoitin muutamassa kuukaudessa melko hyvän runoteoksen.

Runoteoksessa on liikaa toistoa. Oletko AIVAN varma, ettet ole robotti? tivasi ohjelma.

Lopulta päätin myöntää, että olen robotti. Robotti, joka himoitsee kaalipiirakkaa.

Miksi et heti myöntänyt? ohjelma kysyi. Sitten se hyväksyi salasanani.

.

Mitä mieltä olit jutusta?


2 kommenttia uutiseen “Pakina”

  1. Q

    Pakinat ovat aivan huippuja, mutta en löydä vanhoja. Eikö niitä ole arkistossa vai enkö osaa etsiä?

  2. Markku Juusola

    Hei! Valitettavasti pakinoilla ei ole arkistoa. Idea on niin hyvä, että yritämme sen toteuttaa. Paperilehdistä pakinat löytyvät kyllä. T. Markku J.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste