Piirroskuvassa on Selkosanomien pakinoitsija, Eeva.

Selkosanomien pakinoitsija, Eeva.

Pakina

Pientä epäsuhtaa palkoissa

Yleensä työntekijät ovat lakossa, jotta he saisivat parempaa palkkaa.

Myös Postin työntekijät olivat lakossa. Postilaiset eivät kuitenkaan olleet lakossa siksi, että he halusivat lisää palkkaa. He lakkoilivat siitä syystä, että saisivat pitää edes entiset huonot palkkansa.

Postin työntekijä ansaitsee keskimäärin alle 2 000 euroa kuussa. Siitä huolimatta Posti halusi pienentää pakettilajittelijoiden palkkoja monta sataa euroa kuukaudessa.

Sen jälkeen palkat olisivat niin pieniä, etteivät työntekijät enää eläisi palkoillaan.

Syksyllä uutisoitiin, että Postin toimitusjohtajan kuukausipalkka on yli 80 000 euroa. Se on yhtä paljon kuin 40 tavallisen Postin työntekijän palkka.

Johtajan jättisuuri palkka ei kuitenkaan kerro mitään siitä, kuinka hyvin hän on työnsä tehnyt. Hänen johdollaan Posti on ajautunut talousvaikeuksiin.

Siksi olisi parempi aloittaa palkan pienennys yrityksen johdosta. Postin talousvaikeudet ratkeavat helposti, kun ainoastaan toimitusjohtajan ja parin muun pomon suuret palkat alennetaan samalle tasolle kuin muillakin Postin työntekijöillä.

Osan palkanalennuksista voisi siirtää suoraan työntekijöiden palkankorotuksiin.

.

Mitä mieltä olit jutusta?


2 kommenttia uutiseen “Pakina”

  1. Q

    Pakinat ovat aivan huippuja, mutta en löydä vanhoja. Eikö niitä ole arkistossa vai enkö osaa etsiä?

  2. Markku Juusola

    Hei! Valitettavasti pakinoilla ei ole arkistoa. Idea on niin hyvä, että yritämme sen toteuttaa. Paperilehdistä pakinat löytyvät kyllä. T. Markku J.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste