Piirroskuvassa on Selkosanomien pakinoitsija, Eeva.

Selkosanomien pakinoitsija, Eeva.

Pakina

Kypärät parveketupakoijille!

Suomi on täynnä lakeja, jotka tarkoittavat aina hyvää. Yksi laki sanoo yhtä, ja toinen toista. Usein lait ovat ristiriidassa keskenään. Hyvä esimerkki tästä on tupakkalaki ja toisaalta laki yksityiselämän suojasta.

Tupakkalain ansiosta tupakointi on kielletty esimerkiksi rappukäytävissä ja ulko-oven edessä. Lain tarkoituksena on estää tupakansavun kulkeutuminen asuntoihin. Sen sijaan parveketupakointia tupakkalaki ei estä. Parveke kuuluu ihmisen yksityiselämän piiriin.

Jokainen saa polttaa tupakkaa omassa asunnossaan, jos haluaa niin tehdä. Se on laillinen oikeus. Tupakoitsija saa piinata naapureitaan aivan laillisesti tupakoimalla parvekkeellaan. Siksi tupakkalakiin pitäisi mielestäni saada mukaan myös parveketupakointikielto. Lakien muuttaminen vie kuitenkin Suomessa hyvin kauan aikaa.

Olen joutunut hengittämään tupakansavua, joka leijailee nenääni parvekkeelta. Kun haistelin hirveää tupakanlöyhkää, sain
nerokkaan ajatuksen: parveketupakoitsijoille pitäisi kehittää ympäristöystävällinen ja kätevä kypärä! Se olisi pyöreä pallo, josta ei leviäisi ympäristöön savua lainkaan. Savukkeelle olisi kypärässä oma pikku aukko.

Ja ei muuta kuin kypärä päähän, savuke lokeroon ja tulta pesään! Naapurisopukin olisi taattu. Eikä edes tupakkalakia tarvitse uudistaa.

Mitä mieltä olit jutusta?


2 kommenttia uutiseen “Pakina”

  1. Q

    Pakinat ovat aivan huippuja, mutta en löydä vanhoja. Eikö niitä ole arkistossa vai enkö osaa etsiä?

  2. Markku Juusola

    Hei! Valitettavasti pakinoilla ei ole arkistoa. Idea on niin hyvä, että yritämme sen toteuttaa. Paperilehdistä pakinat löytyvät kyllä. T. Markku J.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste