Chewbacca on pitkä ja karvaturkkinen olento Star Wars- eli Tähtien sota -elokuvissa. Chewbacca on rodultaan wookie. Elokuvasarjan isä George Lucas keksi kuvitteellisen hahmon. 33-vuotias Joonas Suotamo on esittänyt hahmoa viisi vuotta.
– Chewbacca on tunteellinen otus, jolla on omatunto. Chewbacca on myös itsepäinen ja äärimmäisen luotettava.
Suotamon mukaan Chewbaccan hahmoon muuntautuminen alkaa siitä, että hän pukee rooliasun.
– Sen jälkeen katson itseäni peilistä, harjoittelen ja liikun. Chewbaccan roolissa eleet ja liikkeet ovat tärkeitä. Hahmon saa sillä tavalla elämään, eikä se tunnu ainoastaan siltä, että siinä on mies puvussa.
– Chewbaccan asu on kuuma, mutta ei painava. Kuumuus on siinä suurin haaste. Jo pelkkä kävely muuttaa asun todella hikiseksi. Asu on valmistettu jakkihärän vatsakarvoista.
Uusi elokuva Star Wars: The Rise of Skywalker on yhdeksänosaisen sarjan päätös. Tähtien sodan tarina alkoi samannimisellä elokuvalla, joka valmistui vuonna 1977, 42 vuotta sitten. Myös Suotamo on Tähtien sota -fani.
– Olen aina ollut näiden elokuvien ihailija. Isäni näytti minulle alkuperäiset kolme elokuvaa jo, kun olin pieni. Oma suosikkini sarjasta on Imperiumin vastaisku.
Suotamon loppuvuosi kuluu uuden elokuvan mainostehtävissä. Hän matkustaa Los Angelesiin elokuvan maailman ensi-iltaan.
Star Wars: The Rise of Skywalkerin ensi-ilta elokuvateatterissa 18.12.

Joonas Suotamo esittää Chewbaccaa (kuvassa vasemalla), Oscar Isaac Poe Dameronia, Daisy Ridley Reytä ja John Boyega Finniä. Kuva uudesta Tähtien sota -elokuvasta The Rise of Skywalker.