Kuvassa on erilaisia barbie-nukkeja vuosilta 1959–2017.

Barbiet valloittivat Kansallismuseon

Barbie-nukkien ystävien kannattaa vierailla Kansallismuseossa Helsingissä. Kansallismuseon näyttelyssä voi tavata yli 400 Barbie-nukkea.

Suuri Barbie – The Icon -näyttely avautui Kansallismuseossa huhtikuun lopulla. Näyttelyssä esiintyvät myös Barbien kolme sisarta, hänen ystäviään sekä tietysti Barbien poikaystävä Ken.

Esikuvina tytöille

Amerikkalainen Ruth Handler kehitti Barbie-nuket 1950-luvulla. Hän keksi Barbien idean, kun hän seurasi tyttärensä leikkejä.

Barbiet ovat olleet tyttöjen roolien esikuvia vuosikymmenten ajan. Nuket ovat aina pukeutuneet muodikkaasti. Barbieilla on ollut ammatteja, joita pidetään naisten ammatteina.

Barbie-nukkeja on myös arvosteltu siitä, että ne vahvistavat perinteisiä naisten ja miesten rooleja.

Näyttelyssä on myös tekemistä, joka sopii erityisesti lapsille. Ennen Helsinkiä Barbie-näyttely on ollut esillä Milanossa, Roomassa, Bolognassa ja Madridissa.

Näyttely on auki koko kesän 26. elokuuta asti.

Lisätietoja: www.kansallismuseo.fi.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste