Nuoret uimahyppääjät kilpailivat SM-mitaleista Mäkelänrinteen uimahallissa Helsingissä huhtikuussa.
– On kivaa oppia uusia hyppyjä. Meillä on hauskaa yhdessä harjoituksissa ja kilpailuissa. Kaikki ovat kannustavia, Silja Metsähovi ja Siiri Fresenius sanovat.
12-vuotiaat tytöt ovat harrastaneet uimahyppyä 3–4 vuotta. He osallistuivat SM-kilpailuihin ensimmäistä kertaa.
– Tärkeintä on pitää hauskaa. Meillä ei ole kovin suuria tavoitteita, Metsähovi ja Fresenius sanovat.
I A -luokan nuoret ovat vähän vanhempia ja kokeneempia. Tässä luokassa kilpailevat 17-vuotias Paju Aulio ja 15-vuotias Veikka Kauppinen. He ovat harrastaneet uimahyppyä jo 10 vuotta. Palkintokaapissa on jo SM-mitaleja.
Tämän vuoden SM-kilpailuissa Aulio ja Kauppinen saivat molemmat kaksi kultamitalia. Nyt he tähtäävät EM-kilpailuihin, jotka pidetään Ateenassa Kreikassa kesäkuun lopussa. EM-kilpailuihin matkustaa yhteensä 5–6 nuorta suomalaista uimahyppääjää.
– Minun tavoitteeni on tehdä hyvä suoritus, sanoo Paju Aulio.
– Haluan tehdä hyvän hyppysarjan, kertoo Veikka Kauppinen. Jouni Seppänen on uimahypyn lajipäällikkö Uimaliitossa. Hän toivoo, että suomalaiset pääsevät EM-finaaliin.
Uimahyppääjiä on Suomessa vielä vähän. Lajilla on noin tuhat harrastajaa. Suomi ei ole menestynyt uimahypyssä kansainvälisesti.
Seppänen on kuitenkin iloinen, että tämän vuoden SM-kilpailuihin osallistui uimahyppääjiä eri puolilta Suomea.
– Työllämme on siis ollut vaikutusta. Yhä useampi lapsi ja nuori löytää tämän hauskan lajin.
Uimahypyn nuorten EM-kilpailut järjestetään Ateenassa 23.–29.6.
