Suomi sai olympialaisista kuusi mitalia

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet IL, Yle, HS
Kuva: Lehtikuva / Emmi Korhonen
Uutinen julkaistu: 23.02.2026

Talviolympialaiset päättyivät sunnuntaina. Olympialaiset järjestettiin Italian Milano-Cortinassa. Suomi sai olympialaisista kuusi mitalia.

Olympiakomitean tavoite oli, että Suomi saa talviolympialaisista kuusi mitalia. Näin Olympiakomitean tavoite täyttyi.

Suomen mitaleista yksi oli hopeamitali ja viisi pronssia. Suomi on olympialaisten mitalitaulukon sijalla 23. Suomen edellä ovat esimerkiksi Espanja ja Brasilia.

Suomen miesten jääkiekkomaajoukkue eli leijonat toi Suomen viimeisen mitalin. Leijonat voitti pronssia lauantaina. Leijonat kukisti pronssiottelussa Slovakian. Miesten jääkiekon olympiakultaa voitti Yhdysvallat. Yhdysvallat kukisti Kanadan jännittävässä ottelussa sunnuntaina.

Talviolympialaisten päättäjäisiä vietettiin sunnuntaina. Päättäjäisissä Suomen lippua kantoi Iida Karhunen. Hän on vasta 17-vuotias taitoluistelija. Nuori taitoluistelija kilpaili olympialaisissa hienosti. Hän sijoittui naisten yksinluistelussa sijalle 16.

Seuraavat talviolympialaiset järjestetään neljän vuoden kuluttua. Vuoden 2030 olympialaiset järjestetään Ranskan alpeilla.

Suomen miesten jääkiekkomaajoukkue jatkoi hyvää menestystä arvokisoissa. Leijonat sai pronssia. Neljä vuotta sitten Leijonat voitti olympiakultaa.

Suomen mitalit Milano-Cortinan talviolympialaisissa

Hopeaa

  • Ilkka Herola ja Eero Hirvonen, yhdistetyn pariviesti

Pronssia

  • Suvi Minkkinen, ampumahiihto
  • Miesten jääkiekkomaajoukkue eli Leijonat
  • Naisten viesti, maastohiihto
  • Ilkka Herola, yhdistetty suurmäki ja 10 kilometrin hiihto
  • Eero Hirvonen, yhdistetty mäki ja 10 kilometrin hiihto

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)