Mikael Granlund on Leijonien kapteeni

Teksti: Petri Kiuttu, lähde Yle
Kuva: Lehtikuva / Emmi Korhonen
Uutinen julkaistu: 10.02.2026

Suomen miesten jääkiekkomaajoukkueen eli Leijonin pelit olympialaisissa alkavat keskiviikkona. Leijonat kohtaa ensimmäisessä ottelussa Slovakian.

Suurin osa Leijonien pelaajista saapui olympialaisiin sunnuntaina. Suomen ensimmäinen ottelu olympialaisissa on keskiviikkona. Suomi pelaa keskiviikkona Slovakiaa vastaan. Perjantaina Suomi kohtaa Ruotsin ja lauantaina Italian.

Leijonajoukkueen kapteeni on Mikael Granlund. Granlund on 33-vuotias kokenut pelaaja. Hän pelaa NHL-sarjassa Anaheim Ducksin joukkueessa. Granlund on voittanut jääkiekon maailmanmestaruuden kaksi kertaa. Olympialaisista Granlundilla on pronssimitali. Hän oli mukana vuonna 2014, kun NHL-pelaajat olivat viimeksi olympialaisissa. Vuoden 2014 Leijonien joukkueesta on mukana Granlundin lisäksi Olli Määttä.

Granlund sanoo Ylen haastattelussa, että kapteenin tehtävä on hieno.

– Tämä on minulle erittäin suuri kunnia. Olen seurannut jääkiekon arvokisoja pienestä asti. Tiedän kaikki kapteenit.

Suomen varakapteenit ovat Sebastian Aho ja Mikko Rantanen.

Leijonien ensimmäinen peli Milano-Cortinan olympialaisissa keskiviikkona kello 17.30. Yle TV2 näyttää ottelun suorana.

Päävalmentaja Antti Pennanen kuvattiin Leijonien harjoituksissa Milanossa 8. helmikuuta.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)