Juuso Hämäläinen on ammatiltaan jalkapalloilija. Hän on pelannut Suomessa Veikkausliigassa jo yli 10 vuotta.
– Sanoin jo päiväkodissa, että minusta tulee isona jalkapalloilija. Toinen vaihtoehto oli palomies, Hämäläinen kertoo.
Nuorena Hämäläinen pelasi juniorijoukkueissa Raisiossa ja Turussa.
Sopimus FC Inter Turun kanssa on Hämäläisen ensimmäinen ammattilaissopimus. Hän solmi sen heti lukion jälkeen.
– Vanhemmat kannustivat minua tavoittelemaan unelmiani. Isä sanoi, että ehdin opiskella myöhemminkin, hän kertoo.
Jalkapallo on opettanut paljon
Hämäläinen valittiin tänä vuonna Interin kapteeniksi. Hämäläinen on voittanut Interissä kaksi hopeamitalia ja Rovaniemen Ropsissa yhden hopean.
Hämäläinen kertoo, että jalkapallo on antanut paljon muutakin kuin mitaleja.
– Jalkapallon kautta olen esimerkiksi oppinut ymmärtämään erilaisia ihmisiä, erilaisia kulttuureja sekä tulemaan kaikkien kanssa toimeen.
Veikkausliigassa on paljon pelaajia, jotka ovat tulleet pelaamaan Suomeen ulkomailta. Interissä on myös aina pelannut paljon nuoria, joilla on maahanmuuttajatausta.
Sisukas puolustaja
Juuso Hämäläisen pelipaikka on toppari eli keskuspuolustaja. Toppari estää vastustajajoukkueen hyökkääjiä etenemästä maalille. Kun toppari voittaa pallon omalle joukkueelle, hän on mukana aloittamassa hyökkäyksiä. Kun oma joukkue saa kulmapotkun, usein isokokoinen toppari nousee vastustajan maalille ja yrittää puskea maalin.
Hämäläisen mielestä hänen vahvuutensa on kova taistelutahto.
– En ole ollut koskaan taitavin tai lahjakkain pelaaja. Mutta olen ollut aina kova taistelemaan.
Menestyminen vaatii kovaa harjoittelua
Hämäläinen on myös aina harjoitellut paljon. Se on vaatinut itsekuria ja uhrauksia.
– Joskus nuorena osa lahjakkaimmista pelaajista otti vähän rennommin. He menivät illalla vaikka bileisiin. Minä en ikinä pystynyt, koska se vaikutti heti pelaamiseen, Hämäläinen kertoo.
Hämäläinen pitää kilpailusta ja voittamisesta
– Hienompaa hetkeä ei ole kuin se, kun voittaa pelin. Ja upeaa on tietenkin myös se, kun voittaa tai tavoittelee jotain yhdessä muiden kanssa.
Hämäläistä innostavat erityisesti pelit Helsingin HJK:ta vastaan. Hän muistaa esimerkiksi hyvin pelin HJK:ta vastaan, kun hän puski lisäajalla tasoitusmaalin.
Hän on pitänyt myös nykyisen maajoukkuetähden Joel Pohjanpalon poissa maalipaikoilta.
Aina jalkapallo ei ole kivaa, mikä vaatii myös sisukkuutta.
– Raskainta on etenkin talvella, kun harjoittelemme ulkona pakkasessa, Hämäläinen sanoo.
Voittaako Ranska EM-kisat?
Juuso Hämäläinen aikoo tietysti katsoa kesällä myös jalkapallon EM-kisoja. Hän veikkaa, että Ranska voittaa mestaruuden.
Kesällä nähdään, innostuuko myös Hämäläisen ja hänen puolisonsa Topi-koira viimeinkin jalkapallosta.
– Topi pitää palloista. Mutta jalkapallon hienouksia Topi ei ole vielä oikein ymmärtänyt, Hämäläinen naurahtaa.
Kuka?
• 30-vuotias jalkapalloilija
• FC Inter Turun kapteeni
• pelannut Veikkausliigassa lähes 250 ottelua
• pelasi Ropsissa 2016–2018
• Interin edustusjoukkueessa vuodet 2013–2015 ja 2019-
• Suomen nuorten U20-maajoukkueessa 2 peliä
• Suomen nuorten U21-maajoukkueessa 1 peli.
