Iida Karhunen on taitoluistelun nuori tähti

Teksti: Maria Österlund, lähteet HS, Yle, Wikipedia
Kuva: Lehtikuva / Emmi Korhonen
Uutinen julkaistu: 11.03.2026

Iida Karhunen on Suomen uusi tähti taitoluistelussa. Hän nautti luistelusta yleisön edessä talviolympialaisissa.

Iida Karhunen on vain 17-vuotias. Hän kilpailee tällä kaudella aikuisten sarjassa. Hän osallistui ensimmäistä kertaa aikuisten arvokilpailuihin EM-kisoissa tammikuussa Englannin Sheffieldissä. Tuolloin hän sijoittui sijalle 10.

Ennätyspisteet olympialaisissa

Karhunen menestyi olympialaissa hienosti, ja nousi sijalle 16. Hän sai ennätyspisteet lyhytohjelmassa ja vapaaohjelmassa, eli hän teki omat ennätyksensä.

– Tuntui todella hyvältä. Oli hienoa luistella suuren yleisön edessä, Karhunen sanoi kilpailun jälkeen.

Taitoluistelija Laura Lepistö kommentoi talviolympialaisia Helsingin Sanomissa. Lepistö kehui Karhusen luistelua. Lepistö on entinen taitoluistelija, joka menestyi hyvin.

– Iida teki monta hienoa hyppyä. Vaikeat piruetit sujuivat myös todella hyvin. Iida on todellinen helmi, Lepistö sanoo.

Ahkeraa harjoittelua

Marina Shirshova on Iida Karhusen valmentaja. Shirshova on todella tyytyväinen Iidan kauteen.

– Iida harjoittelee ahkerasti. Hän osaa myös ottaa vastaan palautetta. Siksi hän oppii uusia asioita ja kehittyy paremmaksi.

– Minulla on tällainen sanonta: Jos on harjoitellut paljon, kilpailusta voi nauttia, Shirshova sanoo.

Iida Karhunen on kotoisin Lappeenrannasta. Hän aloitti luistelun jo 2-vuotiaana ja kilpailemisen 5-vuotiaana.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)