Ida Hulkko unelmoi olympiamitalista

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 15.07.2021

Ida Hulkko on noussut Suomen parhaiden uimareiden joukkoon. Kesällä hän osallistuu olympialaisiin.

Ida Hulkolla on kolme unelmaa. Hän haluaa päästä mukaan olympialaisiin, voittaa olympiamitalin ja päästä sotilaaksi. Hulkon isä on Suomen puolustusvoimien kenraaliluutnantti Petri Hulkko.

Ida Hulkko on 100 metrin rintauinnin Suomen mestari ja 50 metrin rintauinnin EM-kisojen kakkonen. Hulkko ui viime kesänä 100 metrin rintauinnissa uuden Suomen ennätyksen. Ennätys varmisti sen, että Ida Hulkko pääsee mukaan Tokion kesäolympialaisiin. Yksi haave siis toteutuu pian.

– Se oli aivan mahtavaa, olin hetken täysin sanaton. Nyt ei auta muuta kuin harjoitella tosi kovaa. Nautin jokaisesta hetkestä, Ida Hulkko kertoi keväällä Helsingin Sanomien haastattelussa.

Suomalaisista uimareista olympialaisiin osallistuvat myös Ari-Pekka Liukkonen ja Matti Mattsson.

Olympialaisissa on monta eri uintimatkaa

Uinti on erikoinen olympialaji. Lajissa jaetaan harvinaisen paljon mitaleita. Tokiossa uinnissa on 17 eri matkaa, joista jaetaan mitalit. Tämän lisäksi mitaleja jaetaan vielä avovesiuinnissa.

Ida Hulkko uskoo, että hän pääsee olymialaisissa jatkoon alkusarjasta. Paikka välierissä on mahdollinen. Se vaatii kuitenkin erinomaisen onnistumisen.

– Mukana on kovia uimareita Yhdysvalloista ja Australiasta. Kaikilla on hirveän kova halu kilpailla. Koronapandemia on estänyt myös uinnin kilpailut, Ida Hulkko kertoo.

Englantia Tampereella

Ida Hulkko aloitti viime syksynä opinnot Tampereen yliopistossa. Hän opiskelee englannin kieltä.

Opintojen lisäksi Hulkko haluaa mennä armeijaan. Hän suunnittelee, että aloittaa asepalveluksen syksyllä 2024. Kesällä 2024 järjestetään Pariisin kesäolympialaiset.

Olympialaiset alkavat 23. heinäkuuta. Olympialaiset jatkuvat 8. elokuuta saakka. Olympialaiset järjestetään Japanin pääkaupungissa Tokiossa.

Lähde HS

Ida Hulkko altaassa Budapestin EM-kisoissa toukokuussa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)