Eduard Hallberg on alppihiihdon uusi lupaus

Teksti: Maria Österlund, lähteet Yle, ski sport Finland
Kuva: Lehtikuva / Roni Rekomaa
Uutinen julkaistu: 15.12.2025

Suomalaiset menestyvät vihdoin alppihiihdossa. Alppihiihtäjä Eduard Hallberg sijoittui kolmanneksi Levin pujottelun maailmancupissa.

Eduard Hallberg on ensimmäinen suomalainen miesalppihiihtäjä, joka on päässyt palkintosijalle maailmancupissa. Kalle Palander on edellinen suomalainen miesalppihiihtäjä, joka on menestynyt alppihiihdossa. Hän pääsi palkintopallille 2007.

Hallberg on 22-vuotias ja kotoisin Sipoosta. Hän muutti Norjaan 16-vuotiaana. Norjassa Hallberg kävi hiihtolukiota ja harjoitteli alppihiihtoa.

Hallberg teki hyviä laskuja jo viime kaudella.

Alppihiihdon asiantuntijoiden mukaan Hallbergistä voi tulla todella hyvä alppihiihtäjä. Hän pujottelee hyvin vauhdikkaasti, joskus hän joutuu jopa ulos radalta ja keskeyttämään kilpailun.

Levillä Hallberg teki pari virhettä, mutta pysyi silti radalla. Hellberg oli viides ensimmäisessä pujottelussa. Toisessa pujottelussa Hellberg teki seitsemänneksi parhaimman ajan. Se riitti kolmanteen sijaan.

Norjalainen Lucas Braathen voitti kilpailun. Braathen edustaa Brasiliaa. Toiseksi tuli Clement Noel Ranskasta.

Suurpujottelua Ranskassa

Hallberg on parhaimmillaan pujottelussa. Hän on harjoitellut myös suurpujottelua. Suurpujottelu on pujottelua nopeampi laji.

Hallberg aikoo kilpailla pujottelussa ja suurpujottelussa.

– Olen kehittynyt myös suurpujottelussa. Osallistun suurpujotteluun Ranskan Val d’Iseressä, Hallberg kertoo.

Mario Tafetzeder on Suomen miesten alppihiihdon valmentaja.

– Nyt tulee menestystä. Tämä on minulle ja suomalaiselle alppihiihdon maajoukkueelle todella suuria asia.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)