Yhdysvaltojen uudet ilmastotavoitteet

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 04.05.2021

Yhdysvallat aikoo puolittaa ilmastopäästönsä vuoteen 2030 mennessä. Yhdysvaltojen presidentti Joe Biden ja ilmastoasioiden lähettiläs John Kerry kertoivat huhtikuuun lopulla uusista ilmastotavoitteista.

USA osallistui sillloin kansainväliseen kokoukseen, joka käsitteli ilmastoasioita. Kokous järjestettiin virtuaalisesti ja se kesti kaksi päivää. Mukana olivat myös Kiinan johtaja Xi Jinping, Venäjän presidentti Vladimir Putin ja Intian pääministeri Narendra Modi.

Yhdysvallat erosi edellisen presidentin Donald Trumpin aikana monista kansainvälisistä sopimuksista. Nyt se liittyy niihin uudelleen.

Päätöksiä on tehtävä pian

Joe Bidenin mukaan Yhdysvaltojen tavoite on, että se puolittaa haitalliset päästöt tämän vuosikymmenen loppuun mennessä. Biden sanoo, että Yhdysvallat haluaa haastaa muut maailman maat mukaan parantamaan omia ilmastotavoitteitaan.

– Meidän täytyy tehdä päätöksiä, jotka estävät pahimman ilmastonmuutoksen. Ne päätökset täytyy tehdä 2020-luvun aikana, Biden sanoi.

Britannian pääministeri Boris Johnson kiitti Bidenin ilmastojohtajuutta. Johnson uskoo, että Yhdysvallat vetää muut mailman suurvallat mukaan ilmastonmuutoksen vastaiseen työhön. Venäjä ja Kiina eivät ole ilmoittaneet uusista päästöjen vähennystavoitteista.

Bidenin ilmastolupaus on myönteinen asia. USA:n tavoite ei kuitenkaan ole erityisen suuri. Euroopan unioni eli EU pyrkii paljon suurempiin vähennyksiin.

Ilmastonmuutoksen vastainen taistelu kuului myös Bidenin vaalikampanjan keskeisiin lupauksiin.

Lähteet Yle, HS

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)