Barack Obaman muistelmien ensimmäinen osa Luvattu maa on mielenkiintoinen paksu kirja. Lähes 900-sivuinen teos kuvaa Obaman elämää lapsuudesta ensimmäiseen presidenttikauteen saakka.
Mielenkiintoisinta Obaman kirjassa ovat kuvaukset tapaamisista maailman johtajien kanssa. Obaman muistikuvat ja muistiinmerkinnät ovat paikoitellen hyvin tarkkoja ja oivaltavia.
Kirjassa ei unohdeta myöskään Obaman seuraajaa, presidentti Donald Trumpia. Obama kuvaa tuntojaan Trumpiin vaikeiksi. Kirjan mukaan Trumpin valinta presidentiksi Obaman jälkeen oli vastaisku. Trump tosin mainitaan kirjassa ensimmäisen kerran vasta 800 sivun jälkeen.
Kirja-alan pelastaja
Kirja-ala on vaikeuksissa. Painettujen kirjojen menekki vähenee koko ajan. Kustannusala odottaa, että Obaman muistelmat pelastavat kirja-alan.
Obaman muistelmien painos on valtava. Kirjaa on painettu englanniksi yli kuusi miljoonaa kappaletta. Teos julkaistiin marraskuussa 26 kielelle käännettynä, myös suomeksi. Kirja on jo nyt yksi suosituimmista poliittisista muistelmateoksista.
Erinomainen puhuja
Barack Obama oli ensimmäinen tummaihoinen Yhdysvaltojen presidentti. Obama asuu Yhdysvaltojen pääkaupungissa Washingtonissa vaimonsa Michellen kanssa. Heillä on kaksi tytärtä, Malia ja Sasha.
Obama on ahkera yhteiskunnallinen keskustelija ja suosittu luennoitsija. Häntä pidetään erinomaisena puhujana. Obaman muistelmien toinen osa julkaistaan myöhemmin. Kirjassa kerrotaan Obaman toisesta kaudesta ja presidenttikauden jälkeisestä ajasta.
Lähteet STT, Lännen Media

Barack Obaman muistelmien ensimmäisen osan nimi on Luvattu maa. Kirjassa on melkein 900 sivua.