Viron presidentti ottaa rohkeasti kantaa

Teksti: Leealaura Leskelä, lähteet AL, HS
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 03.06.2014

Viron presidentti Toomas Hendrik Ilves vieraili toukokuussa Suomessa. Ilves tunnetaan valtion päämiehenä, joka kertoo suoraan mielipiteensä.

Viron presidentti Toomas Hendrik Ilves vieraili toukokuussa Suomessa. Ilves tunnetaan valtion päämiehenä, joka kertoo suoraan mielipiteensä. Ilves on viettänyt suurimman osan elämästään Viron ulkopuolella. Hän syntyi Ruotsissa. Sinne hänen vanhempansa olivat paenneet Virosta, kun Neuvostoliitto miehitti Viron toisen maailmansodan lopussa.

Ruotsista perhe muutti Yhdysvaltoihin. Siellä Ilves opiskeli yliopistossa ja valmistui psykologiksi. Viroon Ilves palasi vuonna 1993, kun Neuvostoliitto hajosi ja Viro itsenäistyi. Ilves on toiminut Viron suurlähettiläänä, ulkoministerinä ja europarlamentin jäsenenä. Suomeen Toomas Hendrik Ilves saapui Suomen presidentin kutsusta. Ilves tapasi Suomessa presidentti Sauli Niinistön ja pääministeri Jyrki Kataisen.

Viro liittyi sotilasliitto Natoon vuonna 2004. Suomen vierailulla Ilves sanoi, että hänen mielestään Suomen ja Ruotsin olisi hyvä liittyä Natoon. Presidentti Sauli Niinistö puolestaan haluaa kehittää EU:n yhteistä puolustusta.

– Suomen Nato-jäsenyys ei ole ajankohtainen, sanoi presidentti Niinistö. Ilves on pienen maan presidentti, joka ottaa rohkeasti kantaa. Suomen poliitikot ovat yleensä kommentoineet varovaisesti varsinkin Venäjän tapahtumia. Kun Venäjä miehitti Krimin, Viron presidentti puhui jälleen suorasukaisesti.

– Monet EU-maat eivät ole ymmärtäneet, miten vakavasta asiasta Venäjän toiminnassa on kyse, Ilves sanoi huhtikuussa. Hän arvosteli EU-maita myös siitä, että ne pitävät kiinni omista eduistaan. Tällä hän saattoi tarkoittaa myös Suomea. Suomi on ollut haluton lisäämään Venäjän taloudellisia pakotteita, sillä se heikentäisi Suomen Venäjän kauppaa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)