Vasemmalla on Venezuelan parlamentin puhemies Juan Guaidó. Hän on julistanut itsensä väliaikaiseksi presidentiksi. Oikealla on presidentti Nicolas Maduro.

Vasemmalla on Venezuelan parlamentin puhemies Juan Guaidó. Hän on julistanut itsensä väliaikaiseksi presidentiksi. Oikealla on presidentti Nicolas Maduro.

Venezuelan sekasorto kasvaa

Venezuelassa Etelä-Amerikassa on suuria ongelmia. Talous on huonossa kunnossa ja ihmisiä muuttaa pois maasta.

Venezuelassa on paljon öljyä. Siksi se on ollut rikas maa. Mutta maata on hallittu niin huonosti, että nyt Venezuela on köyhä. Ruoasta ja lääkkeistä on pulaa.

Venezuelan raha menettää arvoaan hyvin nopeasti. Köyhien on vaikea tulla toimeen. Venezuelassa on paljon rikollisuutta. Miljoonat ihmiset ovat muuttaneet pois Venezuelasta. Venezuelan kansa haluaa muutosta. Maassa on järjestetty suuria mielenosoituksia, jotka ovat olleet väkivaltaisia.

Kaksi presidenttiä

Nyt on epäselvää, kuka johtaa maata. Viime viikolla Juan Guaidó julisti, että hän on väliaikainen presidentti. Hän on parlamentin puheenjohtaja. Hän haluaa erilaisen talousjärjestelmän.

Sosialistinen presidentti Nicolás Maduro ei kuitenkaan halua luopua vallasta. Maan armeija ilmoittaa, että se tukee Maduroa. Yhdysvallat ja monet Venezuelan naapurit tukevat Guaidóa. EU sanoo, että maan pitäisi järjestää nopeasti uudet vaalit.

Lähteet HS, HBL

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste