Lapset syövät ruokalassa venäläisessä lastenkodissa numero kahdeksan.

Lapset syövät ruokalassa venäläisessä lastenkodissa numero kahdeksan.

Venäläisissä lastenkodeissa on ahdasta

Moskovalainen lastenkoti numero 8 on siisti, mutta laitosmainen asuntola.

Suurin osa lastenkodin asukkaista asuu täällä täysi-ikäiseksi saakka. Nämä lapset ja nuoret eivät löydä adoptiovanhempia Venäjältä.

– Lastenkodissa ei saisi olla näin paljon lapsia. Valmisteilla on lakimuutos, joka rajoittaa lasten määrän kolmeenkymmeneen, lastenkodin johtaja Vadim Menshov sanoo.

Liikuntaesteinen, 4-vuotias Rassul tuli tänne suoraan synnytyssairaalasta. Rassulin äiti hylkäsi poikansa. Monet lastenkodin lapset tulevat vaikeista oloista. Usein heillä on sairauksia ja kehityshäiriöitä.

– Heidän vanhempansa ovat alkoholisteja, narkomaaneja ja mielenterveysongelmista kärsiviä, Menshov luettelee.

Venäjällä lastensuojelu toimii vasta siinä vaiheessa, kun kodin tilanne on erittäin vaikea. Lapsi sijoitetaan silloin kodin ulkopuolelle. Menshovin mielestä lastensuojelun tulisi Venäjälläkin tukea perheitä jo siinä vaiheessa, kun vaikeudet alkavat. Menshov on käynyt tutustumassa lastensuojeluun Suomessa. Hän näkee Suomen mallin hyvänä.

Venäläisiä lapsia on adoptoitu eniten Yhdysvaltoihin. Venäjä kuitenkin kielsi Yhdysvaltoihin adoptoimisen vuodenvaihteessa.

Venäläisissä valtion lastenkodeissa asuu reilusti yli 100 000 lasta. Venäjällä on virallisen tiedon mukaan ainakin 650 000 koditonta lasta. Todellinen lukumäärä voi kuitenkin olla jopa kolme miljoonaa koditonta lasta.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste