Venäjän presidentti Vladimir Putin (oikealla) kuvattiin pääministeri Mihail Mišustinin kanssa Moskovassa.

Venäjän pääministeri vaihtui

Venäjän uusi pääministeri on Mihail Mišustin. Venäjän parlamentti eli duuma muutti maan perustuslakia.

Presidentti Vladimir Putin piti tammikuun puolivälissä puheen Venäjän parlamentissa eli duumassa. Putin kertoi, että hän haluaa uudistaa Venäjän hallintoa. Tämän seurauksena Venäjän hallitus erosi. Myös pääministeri Dimitri Medvedev sai lähteä.

Venäjän uusi pääministeri on Mihail Mišustin. Entinen pääministeri Medvedev on nyt kansallisen turvallisuusneuvoston apulaispuheenjohtaja.

Monet arvelevat, että muutokset johtuvat Putinin suunnitelmista. Putin haluaa varmistaa itselleen turvallisen aseman ja paljon valtaa. Hänen presidenttikautensa päättyy vuonna 2024.

Toinen syy voi olla se, että entinen pääministeri Medvedev ei ollut suosittu. Venäläiset eivät pidä siitä, että Medveded on kerännyt valtavan omaisuuden politiikassa.

Tuntematon poliitikko

Venäjän uusi pääministeri Mišustin on tuntematon poliitikko Venäjällä ja muualla maailmassa. Hän toimi aiemmin veroviraston päällikkönä.

Uusi pääministeri sanoi ensimmäisessä puheessaan, että Venäjän hallituksella on paljon työtä tehtävänä. Pääministerin mukaan Venäjällä on jo paremmat ajat, mutta ei kaikilla. Hän lupasi toteuttaa Putinin uudistukset nopeasti. Pääministeri sanoi myös, että Venäjä jatkaa armeijan uudistamista ja parantamista.

Putin piti viime viikolla puheen Lipetskin kaupungissa. Putin painotti, että Venäjä tarvitsee vahvan johtajan. Putinin mukaan EU:n demokratia ei toimi.

Lähteet STT, Yle, Hbl

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste