Ranskan presidentti François Hollande ja Venäjän presidentti Vladimir Putin tapasivat torstaina Moskovan Kremlissä.

Venäjä ja länsimaat sotivat yhdessä Isisiä vastaan

Venäjä ja länsimaat yhdistävät voimansa taistelussa terroristijärjestö Isisiä vastaan. Venäjän presidentti Vladimir Putin tapasi Ranskan presidentti François Hollanden Moskovassa.

Presidentit vakuuttivat, että maat käyvät yhteisessä rintamassa sotaa Isisiä vastaan. Ranska pommittaa Isisin kohteita Syyriassa. Putin sanoi, että Venäjä on valmis taistelemaan  Isisiä vastaan myös yhteistyössä Yhdysvaltojen ja sen liittolaisten kanssa.

Hollande kerää suurta liittoutumaa, jonka tehtävänä on tuhota Isis. Ääri-islamilainen Isis teki terrori-iskun Ranskan pääkaupungissa Pariisissa 13. marraskuuta. Monet Euroopan kaupungit ovat nostaneet turvatasoaan terroriuhan takia.

Venäjän ja Turkin suhteet tulehtuneet

Putinista on syksyn aikana tullut haluttu yhteistyökumppani lännessä. Vain muutama kuukausi sitten länsimaat paheksuivat Venäjän politiikkaa Itä-Ukrainassa. Nyt siitä ei puhuta.

Venäjän ja Turkin suhteet sen sijaan ovat hyvin vaikeat. Syynä on se, että Turkki ampui alas venäläisen sotilaskoneen Turkin ja Syyrian rajalla. Turkin mukaan venäläinen kone lensi sen ilmatilassa. Venäjä on määrännyt Turkille talouspakotteita. Sotaa maiden välille on tuskin kuitenkaan on tulossa.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste