Kuvassa mielenosoittajat vaativat Raman Pratasevitshin vapauttamista. Tämä mielenosoitus järjestettiin Puolan pääkaupungissa Varsovassa.

Kuvassa mielenosoittajat vaativat Raman Pratasevitshin vapauttamista. Tämä mielenosoitus järjestettiin Puolan pääkaupungissa Varsovassa.

Valko-Venäjä kaappasi lentokoneen ja poliitikon

Lentokone teki sunnuntaina hätälaskun Valko-Venäjän pääkaupunkiin Minskiin. Valko-Venäjän poliisi pidätti lentokoneesta oppositiojohtaja Raman Pratasevitshin. EU-maat tuomitsivat Valko-Venäjän teon ja määräsivät Valko-Venäjälle uusia pakotteita.

Matkustajalentokone oli matkalla Kreikan pääkaupungista Ateenasta Liettuan pääkaupunkiin Vilnaan. Valko-Venäjän viranomaiset määräsivät kuitenkin, että koneen pitää laskeutua Valko-Venäjän pääkaupunkiin Minskiin. Valko-Venäjän viranomaiset sanoivat, että lentokoneessa saattaa olla pommi.

Minskissä lentokoneesta ei löytynyt pommia. Sen sijaan Valko-Venäjän poliisi pidätti Raman Pratasevitshin, joka matkusti lentokoneessa. Pratasevitsh on poliitikko, joka vastustaa Valko-Venäjän presidentti Aljaksandr Lukashenkaa. Pratasevitshia syytetään siitä, että hän on järjestänyt mielenosoituksia Lukashenkaa vastaan.

Euroopan unionin maat tuomitsivat lentokoneen kaappauksen ja Pratasevitshin pidätyksen. EU-maat kieltävät valkovenäläisten lentokoneiden lennot EU-maihin. EU-maiden lentoyhtiöt eivät lennä enää Valko-Venäjälle. EU-maat asettavat myös uusia taloudellisia pakotteita Valko-Venäjälle.

Lähteet: STT, Yle

Mitä mieltä olit jutusta?


Yksi kommentti uutiseen “Valko-Venäjä kaappasi lentokoneen ja poliitikon”

  1. Tuomo

    Raman Pratasevits ei ole oppositiojohtaja, vaan oppositiotoimittaja.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste