Suuri tulipalo tuhosi Morian pakolaisleirin Lesboksen saarella Kreikassa 9.9.2020. 13 000 pakolaista menetti kotinsa. Kuvassa näkyy, miten pakolaisia siirretään Kreikan sisämaahan Morian tulipalon jälkeen.

Uusi sopimus pakolaisista EU:ssa

Euroopan unioniin eli EU:hun tulee satojatuhansia pakolaisia joka vuosi. Miljoonat ihmiset etsivät uutta maata, jossa asua.

Monet ihmiset etsivät parempaa turvallisempaa ja elämää. Pakolaiseksi kutsutaan ihmistä, joka pakenee sotaa ja hengenvaaraa. Maahanmuuttaja on ihminen, joka haluaa löytää paremman elämän, esimerkiksi työtä ja opintoja.

Monet haluavat Eurooppaan

Euroopan rajoilla on usein jonoja, koska monet maahanmuuttajat ja pakolaiset haluavat asua Euroopassa. Etelä-Euroopan maat eivät pysty ottamaan vastaan kaikkia pakolaisia ja maahanmuuttajia yksin.

Nyt EU on tehnyt uuden päätöksen. Kaikkien EU:n jäsenvaltioiden täytyy hoitaa pakolaispolitiikkaa yhdessä. Tämä tarkoittaa, että kaikki EU-maat auttavat vähentämään jonoja, jotta pakolaisille löytyy asuinpaikka. Monet pakolaiset odottavat leireillä, ennen kuin he pääsevät Eurooppaan.

EU-komissaari Ylva Johansson sanoo, että tilanne ei saa enää koskaan mennä yhtä pahaksi kuin Kreikan Moriassa. Moriassa oli Euroopan suurin pakolaisleiri. Syyskuun alussa Morian leiri tuhoutui tulipalossa. 13 000 pakolaista tarvitsi nopeasti paikan, jossa asua.

Uusi sopimus nopeuttaa asioiden käsittelyä

Uusi sopimus pakolaispolitiikasta EU:ssa nopeuttaa valvontaa valtioiden rajoilla. Rajoilla täytyy olla terveystarkastukset. Lapset ja perheet yhdistetään. Salakuljetus täytyy pysäyttää. Ihmiset täytyy palauttaa kotimaihinsa nopeammin, jos he eivät saa lupaa jäädä EU:hun.

EU-maat jakavat vastuun pakolaispolitiikasta. Uusi sopimus helpottaa yhteistyötä.

Lähteet EU, UNCHR, Euronews

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste