Kuvassa avustustyöntekijät antavat ruokaa pakolaisille. Kuva on otettu Edirnessä Turkissa, lähellä Kreikan rajaa.

Uusi pakolaiskriisi voi alkaa

Euroopan maat pelkäävät, että vuoden 2015 pakolaiskriisi toistuu. Turkissa on neljä miljoonaa pakolaista. Suurin osa heistä on paennut Syyriasta, jossa on sisällissota. Pakolaisia on tullut myös Afganistanista ja muista maista.

Turkin presidentti Recep Tayyip Erdogan ilmoitti helmikuun lopulla, että Turkki antaa pakolaisten mennä Eurooppaan. Siksi tuhannet pakolaiset ovat kerääntyneet Kreikan, ja siis EU:n rajalle.

Euroopan Unionin maat pelkäävät nyt, että Eurooppaan tulee jälleen paljon pakolaisia. Vuosina 2015–2016 Eurooppaan saapui yli miljoona pakolaista.

Turkki kiristää EU-maita

Vuonna 2016 Turkki ja EU tekivät sopimuksen. Sopimuksen mukaan EU maksaa Turkille, jotta Turkki huolehtii pakolaisista. Sen jälkeen Eurooppaan on tullut vähemmän pakolaisia.

Nyt Euroopan maat ovat sitä mieltä, että Turkki kiristää Eurooppaa. Turkki nimittäin toivoo, että EU auttaa Turkkia nykyistä enemmän. EU lupasikin 170 miljoonaa euroa lisää rahaa Syyrian pakolaisille, jotka ovat Turkissa.

EU-maat auttavat nyt Kreikkaa rajan valvonnassa, jotta pakolaisia ei pääse Eurooppaan. Lisäksi Kreikka ilmoitti, että se ei ota vastaan turvapaikkahakemuksia kuukauteen.

Lähteet STT, Yle

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste