Paavi Benedictus XVI. Paavin seuraajan selviää ehkä jo maaliskuun puolivälissä. Kun kardinaalit saavat äänestettyä uuden paavin, Vatikaanin savupiipusta nousee valkoinen savu.

Paavi Benedictus XVI. Paavin seuraajan selviää ehkä jo maaliskuun puolivälissä. Kun kardinaalit saavat äänestettyä uuden paavin, Vatikaanin savupiipusta nousee valkoinen savu.

Uusi paavi valitaan pääsiäiseen mennessä

Uusi paavi valitaan maaliskuun aikana.

Katolisen kirkon johtaja paavi Benedictus XVI ilmoitti erostaan helmikuussa. Vaikka saksalaissyntyinen paavi on ilmeisen heikkovointinen, ero tuli useimmille yllätyksenä. Benedictus täyttää huhtikuussa 86 vuotta. Paavi on eronnut edellisen kerran 600 vuotta sitten. Benedictuksen edeltäjä Johannes Paavali II oli paavina kuolemansa vuoteen 2005 saakka.

Paavi on uskonnollinen johtaja, mutta hänen valtansa on laaja myös muuten. Katoliseen kirkkoon kuuluu yli miljardi ihmistä. Kirkon valta kasvaa etenkin Latinalaisessa Amerikassa ja Afrikassa. Benedictus on pyrkinyt vahvistamaan katolisen kirkon valtaa. Häntä on pidetty vanhoillisena johtaja, joka ei ole halunnut uudistaa kirkkoaan. Paavi kehotti kuitenkin viimeisessä messussaan katolista kirkkoa uusiutumaan.

Katolisella kirkolla on suuria ongelmia, joita paavi ei pystynyt ratkaisemaan. Yksi näkyvimpiä ovat kirkon sisältä paljastuneet laajat pedofilia- eli lasten seksuaaliset hyväksikäyttötapaukset. Benedictus eroaa tehtävästään helmikuun viimeisenä päivänä. Sen jälkeen salainen konklaavi kokoontuu päättämään uudesta paavista 10. maaliskuuta. Konklaavissa on 117 kardinaalia. Kardinaalin virka on toiseksi korkein arvonimi paavin jälkeen katolisessa kirkossa.

Uudeksi paaviksi saatetaan valita afrikkalainen tai eteläamerikkalainen kardinaali. Myös uudet ehdokkaat ovat asenteiltaan vanhoillisia. He eivät hyväksy esimerkiksi kondomin käyttöä tai aborttia.

Mitä mieltä olit jutusta?


3 kommenttia uutiseen “Uusi paavi valitaan pääsiäiseen mennessä”

  1. chia

    Hei!
    Kiitös avustasi, mutta hän lukee nopeasti.
    saatko sina lukea teksti hidasti.
    terveksia

  2. antoni

    Miksi ääntä ei enää kuulu? Ja iPhonissa kuuluu, mutta niin nopeasti, ettei ymmärä mitään. Mitä tässä olisi syy?

  3. Sami Älli

    Onkohan ääni nyt parempi?

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste