Rex Tillerson on Donald Trumpin hallituksen ulkoministeri. Hän on 64-vuotias öljy-yhtiö ExxonMobilin toimitusjohtaja.

Rex Tillerson on Donald Trumpin hallituksen ulkoministeri. Hän on 64-vuotias öljy-yhtiö ExxonMobilin toimitusjohtaja.

Ulkoministeri öljy-yhtiöstä

Rex Tillerson on Yhdysvaltain seuraava ulkoministeri. Hän on öljy-yhtiö ExxonMobilin toimitusjohtaja.

Tuleva presidentti Donald Trump valitsi hänet ulkoministeriksi viime viikolla.

Tillersonilla ei ole kokemusta politiikasta. Hän tuntee hyvin Venäjän presidentin Vladimir Putinin. Tillerson vastustaa talouspakotteita, joita länsimaat asettivat Venäjälle. Pakotteet asetettiin, koska Venäjä valloitti Krimin niemimaan Ukrainalta.

Tillersonin yhteydet Putiniin ovat herättäneet huolta monissa amerikkalaisissa. Monet pelkäävät myös, että suuren öljy-yhtiön johtaja ei välitä ilmansuojelusta. USA saattaa hylätä sopimuksen, joka hillitsee ilmastonmuutosta.

Trump valitsi puolustusministeriksi kenraali James Mattisin. Mattisin lempinimi on Mad Dog eli Hullu koira. Hän on arvostellut ankarasti monia muita maita, esimerkiksi Irania.

Lähde STT

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste