Naiset heiluttivat presidentti Vladimir Putinin ja pääministeri Dmitri Medvedevin kuvia Sevastopolissa viikonloppuna. Venäjää kannattavat ottivat myös väkivaltaisesti yhteen Ukrainaa tukevien kanssa.

Ukraina haluaa lähentyä EU:n kanssa

Ukrainan väliaikaishallinto haluaa allekirjoittaa sopimuksen Euroopan unionin kanssa mahdollisimman pian. Sopimus saatetaan solmia jo parin viikon sisällä.

Ukrainan väliaikaishallinnon ulkoministeri Andri Deštšitsa kertoi televisiohaastattelussa, että poliittinen sopimus EU:n kanssa solmitaan ennen presidentinvaaleja. Ukrainan presidentinvaalit järjestetään toukokuun lopussa.

Ukrainan piti allekirjoittaa lähentymis- ja vapaakauppasopimus EU:n kanssa jo viime marraskuussa. Silloin Ukrainan entinen presidentti Viktor Janukovytš kuitenkin hylkäsi sopimuksen viime hetkellä. Ukrainan levottomuudet saivat alkunsa tästä.

Tilanne Krimillä Etelä-Ukrainassa on erityisen hankala. Venäläis- mieliset joukot piirittivät Krimillä maanantaina sotilaslentokentän. He liikkuivat tunnuksettomissa sotilaspuvuissa. Aikaisemmin samat joukot olivat vallanneet kaksi kenttää.

Joukot valvovat Krimillä raja-asemia. Sotilaita on ainakin 30 000. Sotilaat ovat luultavasti venäläisiä. Ukraina on ilmoittanut, että se ei luovu Krimistä.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste