Kuvassa on Gilles Latraye, joka on 57-vuotias työtön työnhakija. Hän seisoi moottoritien varressa ja piteli kylttiä, jossa luki ranskaksi: Haluan tehdä töitä! Kyltissä oli myös hänen puhelinnumeronsa.

Gilles Latraye on 57-vuotias työtön työnhakija. Hän seisoi 29. helmikuuta itä-Ranskan Nancyssa moottoritien varressa ja piteli kylttiä, jossa luki ranskaksi: Haluan tehdä töitä! Kyltissä oli myös hänen puhelinnumeronsa.

Työttömyys vaivaa Eurooppaa

Työttömyys on laskenut vähän euroalueella. Suomessa, Itävallassa ja Latviassa työttömyys kuitenkin lisääntyi.

Euroalueen työttömyys on laskussa. Alkuvuonna EU-maiden työvoimasta oli työttömänä 10,3 prosenttia. Työttömyys on laskenut vuodessa yhden prosenttiyksikön.

– Eri maiden välillä on kuitenkin suuret erot, Aktia-pankin pääekonomisti Heidi Schauman muistuttaa Helsingin Sanomissa.

Vaikka euroalueen työttömyys on laskenut, on Euroopan suhteellinen köyhyys kuitenkin lisääntynyt. Lisäksi joidenkin maiden nuorisotyöttömyys on edelleen hälyttävän korkealla tasolla. Etelä-Euroopan maista Kreikassa ja Portugalissa on valtava nuorisotyöttömyys.

Valitettavasti Suomen kehitys menee edelleen huonoon suuntaan. Suomen työttömyys on 9,4 prosenttia. Muutosta parempaan ei ole tapahtunut. Pitkäaikaistyöttömien määrä on Suomessa voimakkaassa kasvussa. Jos ihminen menettää työnsä Suomessa yli viisikymppisenä, hän ei enää saa helposti muita töitä. Schaumanin mukaan euroalueella ei silti mene hyvin.

– Jos työttömyysaste on yli 10, ei silloin mene hyvin. Yhdysvalloissa työttömyysaste on laskenut jo alle viiden prosentin.
Schauman sanoo, että koko euroalueella tulisi helpottaa työn vastaanottamista. Verotusta pitäisi keventää ja työntekijöiden suojaa karsia. Työn hinnassa tulisi joustaa. Saksa on onnistunut tässä asiassa. Saksassa työttömyyaste on 4,3 prosenttia. Siellä on siis käytännössä täystyöllisyys.

Lähde HS

Mitä mieltä olit jutusta?


Yksi kommentti uutiseen “Työttömyys vaivaa Eurooppaa”

  1. Berliiniläinen

    Saksassa on myös niin sanottuja “Mini-Job”-työpaikkoja. Työntekijä saa maksimi 450 € netto palkkaksi ja lisäksi hänen täytyy hakea sosiaaliturvaa. Sellaiset ihmiset eivät ole virallisesti työttömiä, vaikka he eivät tulisi toimeen ilman tukea. Näin hallinto ja veronmaksajat tukevat firmoja. Vuonna 2014 oli Saksassa noin 7,51 miljoonaa “Mini-Jobia”.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste