Suomen presidentti Sauli Niinistö tapasi Turkin presidentin Recep Tayyip Erdoganin viime viikolla Ankarassa.

Turkki tukee Eurooppaa

Turkki ja EU-maat hakevat yhdessä ratkaisua pakolaisongelmaan. EU-komissio ilmoitti, että Turkki lupaa rajoittaa siirtolaisten määrää.

EU lupaa Turkille, että EU vauhdittaa neuvotteluja Turkin viisumivapaudesta. Komission puheenjohtaja Jean-Claude Juncker painotti, että Turkki ei saa viisumivapautta, ellei se täytä EU:n vaatimuksia.

Ulkopoliittisen instituutin tutkija Toni Alaranta sanoo, että Turkin itsevaltainen presidentti Recep Erdogan voi nyt käyttää asemaansa hyväksi.

– Turkki ei ole oikeusvaltio. Erdogan voi nyt luvata kansalaisille viisumivapauden EU:hun. Samalla Erdogan kerää suosiota itselleen, sanoo Alaranta.

Suomen presidentti Sauli Niinistö vieraili Turkissa. Hän oli ensimmäinen valtionpäämies, joka kävi Turkissa terrori-iskun jälkeen. Turkin terrori-iskussa runsas viikko sitten kuoli noin sata ihmistä.

– Turkin vakaus on tärkeää Euroopalle. Pelkona on, että Lähi-idän sekasorto laajenee Turkkiin.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste