Venäjän presidentti Vladimir Putin ja Turkin presidentti Reccep Tayyip Erdoğan kättelivät toisiaan, kun he tapasivat Pietarissa Venäjällä. Turkin ulkoministeri Mevlut Cavusoglu seisoi tyytyväisenä takana.

Turkki ja Venäjä pääsivät sopuun

Turkki ja Venäjä sopivat, että ne alkavat jälleen tehdä yhteistyötä. Turkin suhde EU:hun ja USA:han taas vaikeutui. Turkin presidentti Reccep Tayyip Erdoğan tapasi Venäjän presidentin Vladimir Putinin Venäjällä viime viikolla.

Tapaamisen jälkeen presidentit kertoivat, että maiden suhde on jälleen hyvä.

Turkki ja Venäjä ovat kiistelleet viime vuoden marraskuusta lähtien. Silloin Turkki ampui alas venäläisen sotilaskoneen lähellä Syyrian rajaa. Koneen lentäjä kuoli. Erdoğan on nyt pyytänyt anteeksi tapahtumaa. Putin lupasi, että Venäjä voi jälleen tehdä yhteistyötä Turkin kanssa ja ostaa turkkilaisia elintarvikkeita.

Turkin suhde EU:hun ja USA:han sen sijaan on nyt hyvin vaikea. Turkin armeija yritti heinäkuussa kaapata vallan Turkissa. Vallankaappausyritys epäonnistui.Sen jälkeen tuhansia ihmisiä on vangittu ja kymmenet tuhannet ovat menettäneet työpaikkansa Turkissa.

Sotilaiden lisäksi vaikeuksissa on myös muun muassa poliiseja, tuomareita, opettajia ja toimittajia.

Presidentti Erdoğan mukaan he kuuluvat salaliittoon, joka haluaa kaapata vallan Turkissa. Erdoğan uskoo, että salaliittoa johtaa uskonnollinen johtaja Fethullah Gülen, joka asuu Yhdysvalloissa. Erdoğan on vaatinut Yhdysvaltoja luovuttamaan Gülenin Turkkiin oikeuden eteen.

EU on arvostellut Turkkia siitä, että se on vanginnut niin monia ihmisiä vallankaappausyrityksen jälkeen. Väitetään myös, että vangittuja on kohdeltu huonosti.

Erdoğan on raivostunut arvostelusta. Hän vaatii, että EU ilmoittaa, milloin turkkilaiset voivat matkustaa vapaasti EU:hun ilman viisumia. Viisumivapaus on ollut pitkään Turkin tavoitteena.

Jos EU ei lupaa viisumivapautta, Turkki uhkaa irtisanoa pakolaissopimuksen EU:n kanssa. Silloin suuret pakolaismäärät voivat jälleen matkustaa Turkista Eurooppaan.

Lähteet Yle, HS, DN

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste