Kansallismielisiä turkkilaisia Kurdistanin vastaisessa mielenosoituksessa. Mielenosoitus järjestettiin Istanbulissa elokuun puolivälissä.

Turkin väkivaltaisuudet leviävät

Väkivalta on kiihtynyt Turkissa elokuussa. Turkki on aloittanut sodan terrorismia vastaan.

Se voi johtaa jopa sisällissotaan. Turkin väkivaltaisuudet levisivät viime viikolla jo maan turistikohteisiin. Rantalomakohteessa Alanyassa puhkesi väkivaltaisia mellakoita. Satojen mielenosoittajien joukko hyökkäsi kurdimyönteisen HDP-puolueen toimistoon. Aiemmin elokuussa Istanbulissa ja Kaakkois-Turkissa tehtiin pommi-iskuja, joissa kuoli ja haavoittui useita ihmisiä.

Väkivalta on kiihtynyt sen jälkeen, kun Turkki aloitti heinäkuussa terrorismin vastaisen sodan. Turkin ilmavoimat on iskenyt Kurdistanin työväenpuoluetta PKK:ta ja ääri-islamilaista Isis-järjestöä vastaan. Turkin armeija on iskenyt Isisin kohteisiin Syyriassa ja kurdikohteisiin Pohjois-Irakissa. PKK on tehnyt vastaiskuja Turkin poliisin ja armeijan kohteisiin.

Turkin presidentti Recep Tayyip Erdoğanin saattaa hyötyä sekasortoisesta tilanteesta. Turkissa järjestetään todennäköisesti pian uudet parlamenttivaalit. Hän sanoo, että Turkin presidentinvallan vahvistamisen esteenä on vain perustuslain muutos.

Mitä mieltä olit jutusta?


Yksi kommentti uutiseen “Turkin väkivaltaisuudet leviävät”

  1. jk

    aika ikävä uutinen

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste