Tulvavedet ympäröivät Passaun kaupunkia Etelä-Saksassa viime viikonloppuna.

Tulvavedet ympäröivät Passaun kaupunkia Etelä-Saksassa viime viikonloppuna.

Tulvat vaivaavat Keski-Eurooppaa

Keski-Euroopassa on pahoja tulvia. Ainakin kahdeksan ihmistä on kuollut ja useita on kateissa.

Keski-Euroopassa on pahoja tulvia. Kuusi ihmistä on kuollut ja kahdeksan on kateissa. Joet ovat tulvineet poikkeuksellisen rankasti. Tulvat johtuvat rankkasateista. Pahimmat sateet ovat Saksassa, Itävallassa, Sveitsissä, Tšekissä, Slovakiassa, Unkarissa ja Puolassa.

Tšekissä tulvavesi on noussut niin korkealle, että se haittaa pääkaupunki Prahan elämää. Itävallassa jopa tuhannet ihmiset ovat joutuneet lähtemään kodeistaan evakkoon rajujen sateiden takia.

Tulva-alueille on julistettu hätätila, eikä sinne matkustamista suositella. Tulvat häiritsevät Keski-Euroopan liikennettä. Myös maatalous kärsii tulvavesien takia suuria vahinkoja. Pellot ovat niin märkiä, että perunat ja vihannekset pilaantuvat.

Pahin tilanne on Etelä-Saksassa Baijerin osavaltiossa ja itäisessä Saksassa. Siellä Reinin, Tonavan ja Neckarin jokien vedet ovat nousseet kaduille. Rankkasateita oli luvassa vielä ainakin alku- viikosta. Armeija ja vapaaehtoiset ovat kasanneet hiekkasäkkejä vanhojen rakennusten suojaksi tulvavesiä vastaan.

Tšekin pääministeri Petr Ne?as julisti suureen osaan maata hätätilan poikkeuksellisen kovien tulvien takia. Useiden päivien lähes yhtämittainen rankkasade on nostanut Vltava-joen pinnan vaarallisen korkeaksi Tšekin pääkaupungissa Prahassa. Tulva uhkaa Prahan historiallista ja ainutlaatuista keskustaa. Prahan viranomaiset ovat rajoittaneet kaupungin julkista liikennettä ja sulkeneet metron sekä useita kouluja. Myös Prahan eläintarhan tiikerit siirrettiin turvaan. (Muokattu 4.6.2013.)

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste