Tukholmassa levoton toukokuu

Ruotsin pääkaupungissa Tukholmassa oli toukokuussa väkivaltaisia levottomuuksia.

Kaduilla liikkui satoja nuoria, jotka polttivat autoja ja kouluja. Levottomuudet keskittyivät lähiöihin, joissa asuu paljon maahan- muuttajataustaisia nuoria. Levottomuudet alkoivat sunnuntaina 19. toukokuuta Husbyn lähiöstä. Sieltä ne levisivät muihin kaupunkeihin, kuten Uppsalaan. Monet arvelevat, että nuoret ovat pettyneitä elämäänsä ruotsalaisessa yhteiskunnassa. Mellakat leimahtivat, kun poliisi surmasi 69-vuotiaan maahanmuuttajamiehen, joka uhkaili veitsellä. Mellakat rauhoittuivat toukokuun lopulla.

Tukholman mellakat maksat kaupungille viisi miljoonaa euroa. Ruotsissa selvitetään nyt, ketkä lähiöissä mellakoivat.

Mitä mieltä olit jutusta?


Tähän uutiseen ei voi enää lisätä kommentteja.