Tšernobylin lähikaupungissa Pripjatissa on hylätty huvipuisto.

Tšernobylin lähikaupungissa Pripjatissa on hylätty huvipuisto.

Tšernobylin ydinvoimala räjähti 30 vuotta sitten

Tšernobylin ydinvoimala räjähti 30 vuotta sitten 26. huhtikuuta vuonna 1986. Räjähdys aiheutti valtavasti hämmennystä maailmalla.

Tšernobyl sijaitsee Ukrainassa. 1980-luvulla Ukraina oli osa Neuvostoliittoa. Kyseessä on maailman pahin ydinonnettomuus. Onnettomuus johtui vakavista puutteista voimalan rakennustöissä, suunnittelussa ja turvallisuudessa.

Alue muuttui ihmisille käyttökelvottomaksi useiksi sadoiksi vuosiksi eteenpäin.Ihmiset hylkäsivät kotinsa ja pakenivat. Talot, tehtaat, asunnot ja leikkipaikat jäivät. Ydinvoimalasta päässyt säteily aiheuttaa vakavia terveydellisiä haittoja, kuten kasvaimia ja syöpää.

Eläimet ovat palanneet parin viime vuoden aikana Tšernobyliin. Tutkijoiden mukaan Tšernobylissä asuu suuria nisäkkäitä, kuten susia ja karhuja. Tämä johtuu siitä, että alueella ei ole ihmisiä.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste