Yhdysvaltain seuraavalla presidentillä Donald Trumpilla (vasemmalla) on suuri perhe. Hän on ollut naimisissa kolme kertaa. Hänen kolme vanhinta poikaansa ja hänen vävynsä ovat hänen neuvonantajiaan.

Yhdysvaltain seuraavalla presidentillä Donald Trumpilla (vasemmalla) on suuri perhe. Hän on ollut naimisissa kolme kertaa. Hänen kolme vanhinta poikaansa ja hänen vävynsä ovat hänen neuvonantajiaan.

Trump valmistelee vallanvaihtoa

Donald Trump valmistautuu nyt Yhdysvaltain presidentin tehtäviin. Republikaanien ehdokas Donald Trump voitti demokraattien Hillary Clintonin USA:n presidentinvaaleissa.

Vaalitulos on herättänyt paljon huomiota sekä Yhdysvalloissa ja muualla maailmassa. Yhdysvaltain presidentillä on paljon poliittista valtaa. Hänen päätöksensä voivat vaikuttaa moniin asioihin Yhdysvaltojen ulkopuolella.

Vaalikampanjassa Trump käytti kovia sanoja ja lupasi paljon. Hän ei voi ehkä toteuttaa kaikkia lupauksiaan. Mutta Trump esimerkiksi sanoo yhä, että hän haluaa karkottaa laittomat maahanmuuttajat Yhdysvalloista.

Yhdysvalloilla on tärkeä rooli puolustusliitto Natossa, johon monet Euroopan maat kuuluvat. Monet ovat nyt huolissaan siitä, tukeeko Yhdysvallat Euroopan Nato-maita, jos tulee kriisi. Huolta herättää myös se, että Trump haluaa luoda hyvät suhteet Venäjään, jota johtaa Vladimir Putin.

Myös Trumpin asenne ilmastosopimuksiin huolestuttaa. Trumpin mielestä ilmastonmuutos ei ole totta. Siksi hän haluaa, että Yhdysvallat ei noudata sopimuksia, jotka pyrkivät vähentämään ilmaston lämpenemistä.

Trumpin onnistuminen presidenttinä riippuu paljon siitä, millaisia ministereitä ja avustajia hän valitsee. Trumpin lapsia ja hänen vävynsä on mukana ryhmässä, joka valmistelee hänen presidenttikauttaan.

Trump valitsi Stephen Bannonin strategiapäälliköksi. Valinta herätti paljon huomiota. Stephen Bannon oli Trumpin kampanjan johtaja presidentinvaaleissa. Hänellä on äärioikeistolaisia mielipiteitä.

Lähteet HS, Yle

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste