Yhdysvaltain presidentinvaalissa ovat vastakkain Donald Trump (kuvassa vasemmalla) ja Joe Biden.

Trump vai Biden?

Kuka johtaa maailman vahvinta suurvaltaa seuraavat neljä vuotta? Se selviää marraskuun alussa.

Yhdysvalloissa järjestetään presidentinvaalit 3. marraskuuta. Toinen ehdokas on nykyinen presidentti, republikaanien Donald Trump. Toinen ehdokas on demokraattien Joe Biden.

Mielipidemittaukset kertovat, että Biden on amerikkalaisten selvä suosikki. Kaksi viikkoa ennen vaaleja hieman yli puolet kannatti Bidenia ja 40 prosenttia Trumpia. Loput eivät kannata kumpaakaan.

Mutta voittaako Biden?

Trump ei ollut suosikki myöskään edellisissä vaaleissa vuonna 2016. Trump sai vähemmän ääniä kuin toinen ehdokas Hillary Clinton. Se on mahdollista, koska lopullisen valinnan tekee 538 valitsijamiestä.

Osavaltioista tulee valitsijamiehiä niiden asukasluvun mukaan. Isosta Kaliforniasta tulee 55 valitsijamiestä, pienestä Montanasta vain kolme. Ehdokas saa osavaltioiden kaikki valitsijamiehet itselleen, jos hän saa osavaltiossa eniten ääniä. Yhden äänen voitto riittää.

Kaksi viikkoa ennen vaaleja näytti siltä, että Biden saa varmasti 216 valitsijamiestä ja Trump vain 91. Mutta monessa isossa osavaltiossa, kuten Texasissa, Floridassa ja Ohiossa, tilanne on tasainen. Biden on suosikki, mutta Trump voi silti voittaa.

Lähteet STT, Yle, HS

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste