Trump ja Kim tapasivat

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 13.06.2018

Yhdysvaltojen presidentti Donald Trump ja Pohjois-Korean johtaja Kim Jong-un tapasivat eilen Singaporessa. Tapaaminen oli historiallinen, sillä Yhdysvaltojen ja Pohjois-Korean johtajat eivät ole tavanneet koskaan aiemmin.

Donald Trump ja Kim Jong-un keskustelivat ydinaseista. Tapaaminen järjestettiin Sentosan saarella Singaporessa. Kim lupasi vaikuttaa siihen, että ydinaseet poistetaan Korean niemimaalta. Trump lupasi lopettaa Etelä-Korean sotaharjoitukset Korean niemimaalla.

Korean niemimaan tilanne on ollut vaikea kymmenien vuosien ajan. Etelä-Korean ja Pohjois-Korean välit katkesivat Korean sodan jälkeen. Korean sota oli vuosina 1950–1953. Yhdysvallat on ollut kiistassa Etelä-Korean puolella. Viime vuosina Pohjois-Korea on kehittänyt ydinasetta. Se on myös uhkaillut naapurimaitaan ydinaseella.

Pohjois-Korean ja Yhdysvaltojen presidentit aikovat tavata uudelleen. Pohjoiskorealaisen uutistoimisto mukaan Kim Jong-un kutsui Donald Trumpin vierailulle Pohjois-Koreaan. Kim hyväksyi Trumpin kutsun Yhdysvaltoihin.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)