Theresa May on Britannian uusi pääministeri

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 13.07.2016

Britanniassa vaihtui pääministeri. Uusi pääministeri on Theresa May, joka oli sisäministeri David Cameronin hallituksessa.

Pääministeri David Cameron ilmoitti juhannuksena, että hän eroaa. Cameron erosi, koska kansanäänestys Britannian EU-jäsenyydestä päättyi eron kannattajien voittoon. Cameron kannatti EU-jäsenyyttä, vaikka hän järjesti kansanäänestyksen.

Mayn nousu pääministeriksi varmistui maanantaina, kun muut ehdokkaat luovuttivat. May on myös konservatiivisen puolueen puheenjohtaja. Britanniassa suurin puolue muodostaa hallitukseen melkein aina yksin. Suurimman puolueen puheenjohtaja on myös pääministeri.

Theresa May haluaa yhdistää britit, jotka jakautuivat pahasti kahtia EU-äänestyksessä. May kannatti EU-jäsenyyttä, mutta hän lupaa viedä Britannian ulos EU:sta. May lupaa, että neuvottelut erosta alkavat tämän vuoden loppuun mennessä.

Lähde STT

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)