Max McGuinness ja Jessica Fortune Rya hiljentyivät surmapaikalla Le Carillon -ravintolan edessä lauantaina. Jessica Fortune Rya oli ravintolassa asiakkaana, kun terroristit iskivät. Hän onnistui pakenemaan.

Terroristit iskivät Euroopan ytimeen

Ranskan pääkaupunkiin kohdistuneet terrori-iskut saivat Euroopan pelkäämään. Kansainvälinen yhteisö kerää voimia taisteluun terroristijärjestö Isisiä vastaan.

Islamistinen terroristijärjestö Isis hyökkäsi Pariisiin. Terroristit tappoivat 129 ihmistä. 352 ihmistä haavoittui. Eurooppaan saapui pelko myöhään perjantai-iltana. Islamilaisen Isis-järjestön terroristit surmasivat Ranskan pääkaupungissa 129 ihmistä. Uhrien joukossa ei ollut suomalaisia.

Terroristit liikkuivat Pariisissa ryhmissä ja iskivät ravintoloihin, jalkapallostadionille ja konsertti- saliin. Iskut tehtiin melkein samanaikaisesti. Terroristeilla oli rynnäkkökiväärit ja räjähdeliivit.

Terrori-iskut suunniteltiin Syyriassa ja valmisteltiin Belgiassa. Belgian poliisi toteutti maanantaina laajan operaation Brysselin Molenbeekin lähiöön. Molenbeek on ääri-islamilaisten tukikohta. Kahdeksan terroristia sai surmansa. Poliisi on pidättänyt yli 20 ihmistä Ranskassa ja Belgiassa. Belgian poliisi on löytänyt paljon luvattomia aseita. Ranskan poliisi on tehnyt satoja kotietsintöjä.

Ranskaan julistettiin lauantaina hätätila. Ranskan kuuluisin nähtävyys Eiffel-torni on suljettu. Poliisilla on hätätilan perusteella oikeus tavallista laajempiin toimiin. Ranskan armeija lähetti Pariisiin 1 500 sotilasta. Ranskan presidentti François Hollande haluaa jatkaa hätätilaa kolmella kuukaudella. Hollande kutsuu koolle YK:n turvallisuusneuvoston ja tapaa Venäjän presidentin Vladimir Putinin sekä USA:n presidentin Barack Obaman.

Iskut pelottavat, koska Ranskaa pidetään vakaana ja uudenaikaisena yhteiskuntana. Ranskan tiedustelupalvelu on valmistautunut hyvin maata kohtaaviin uhkiin. Ranskan pääministeri Manuel Valls varoitti maanantaina, että terroristit iskevät Eurooppaan uudestaan.

Pääministeri David Cameron sanoo, että Britannia on estänyt seitsemän terrori-iskua viimeisen puolen vuoden aikana.

Presidentti Sauli Niinistö sanoo, että iskut ovat rikos koko ihmiskuntaa vastaan. Niinistö muistuttaa, että terroristit ja turvapaikanhakijat eivät ole sama asia.

– Turvapaikanhakijat ovat lähteneet terroristeja pakoon.

Lähteet STT, Yle

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste