Kaikki olivat tyytyväisiä, kun Pariisin ilmastokokous pääsi sopimukseen. Kuvassa vasemmalla on YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon. Ranskan presidentti Francois Hollande (kuvassa keskellä) halaa kokouksen pääsihteeriä Christiana Figueresia. Oikealle on Ranskan ulkoministeri Laurent Fabius.

Tärkeä ilmastosopimus syntyi Pariisissa

Pariisin ilmastokokous kesti kauan, mutta sopimus syntyi. 195 maata on mukana sitovassa sopimuksessa.

Maailman maat neuvottelivat pari viikkoa joulukuussa Ranskan pääkaupungissa Pariisissa. Neuvottelujan tavoitteena oli vähentää päästöjä, jotka lämmittävät ilmastoa. Sopimus syntyi lauantaina. Sen mukaan maailman maiden on vähennettävä päästöjään niin, että maapallon keskilämpötila nousee alle kaksi astetta.

Kasvihuonekaasupäästöjä aiheuttavat liikenne ja voimalaitokset, jotka käyttävät öljyä, hiiltä ja muita fossiilisia polttoaineita. Kasvihuonekaasut lämmittävät maapallon ilmakehää. Lämpenemisellä on vakavia seurauksia. Jotkut alueet muuttuvat lämpimämmiksi ja kuivemmiksi. Maapallon navoilla jää sulaa ja merenpinta nousee. Myrskyt ja tulvat lisääntyvät. Jotkut saaret voivat hukkua kokonaan merenpinnan alle.

Nyt maailman maat ovat sopineet, että maapallon keskilämpötila nousee alle kaksi astetta. Jos tavoite saavutetaan, ilmastonmuutoksen pahimmat uhat voidaan välttää. Tavoite saavutetaan, jos käytämme enemmän ympäristöystävällistä teknologiaa ja lopetamme fossiilisten polttoaineiden käytön. Niitä ovat öljy ja hiili.

Kaikkien maiden täytyy mitata päästönsä ja kertoa niistä avoimesti. Rikkaat teollisuusmaat auttavat köyhiä kehitysmaita. Näin köyhät maat voivat käyttää parempaa teknologiaa ja vähentää päästöjään.

Lähteet HS, HBL

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste