Tarkastukset yhteistyön esteenä

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 27.04.2016

Rajatarkastukset Pohjoismaiden rajoilla on poistettava. Muuten pohjoismainen yhteistyö on vaarassa. Näin sanovat ministerit, jotka vastaavat pohjoismaisesta yhteistyöstä.

He kokoontuivat Pohjoismaiden neuvoston istuntoon Norjan pääkaupunkiin Osloon viime viikolla.

Pohjoismaisella yhteistyöllä on pitkä perinne. Pohjoismaiden neuvosto perustettiin vuonna 1952. 1950-luvulta asti Pohjoismaiden kansalaiset ovat voineet matkustaa maasta toiseen ilman passia.

Nyt rajoja valvotaan taas. Rajatarkastukset otettiin käyttöön, koska turvapaikanhakijoiden määrä kasvoi viime syksynä.

Marraskuussa Ruotsi otti käyttöön rajatarkastukset Etelä-Ruotsissa Tanskan rajalla. Tanska aloitti rajatarkastukset Saksan rajalla tammikuussa. Norja tarkastaa niiden matkustajien passeja, jotka tulevat laivoilla Ruotsista, Tanskasta ja Saksasta. Suomi tarkastaa passeja länsirajalla Torniossa.

Tilanne on erityisen vaikea Etelä-Ruotsissa ja Kööpenhaminassa Tanskassa. Siellä tuhannet ihmiset asuvat toisessa maassa ja työskentelevät toisessa. He ylittävät rajan päivittäin. Rajatarkastusten takia heidän työmatkansa kestävät nyt paljon aiempaa kauemmin.

Oslon kokouksessa poliitikot pitivät ongelmana sitä, että EU:n rajat vuotavat. Pakolaisia tulee Pohjoismaihin vähemmän, jos EU saa pakolaispolitiikan järjestykseen. Silloin ehkä rajavalvonta Pohjoismaissa voidaan jälleen poistaa.

Lähteet HBL, HS

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)