Kuva on Tanskan pääkaupungista Kööpenhaminasta kävelykatu Strögetiltä.

Kuva on Tanskan pääkaupungista Kööpenhaminasta kävelykatu Strögetiltä.

Tanska torjuu maahanmuuttoa

Turvapaikanhakijoiden on yhä vaikeampi tulla Tanskaan ja olla Tanskassa. Tanskan hallitus on kiristänyt monilla tavoilla maahanmuutto- politiikkaa viime vuosina.

Helsingin Sanomat kertoi helmikuun lopulla esimerkkejä kiristyksistä.

Tanskan hallitus pitää yllä listaa alueista, joissa yli puolet asukkaista on muualta kuin länsimaista. Näillä alueilla joistakin rikoksista voidaan antaa kaksinkertainen rangaistus.

Tanskan kansalaiseksi pääsee vain tiukan testin jälkeen. Hakijan täytyy vastata moniin kysymyksiin, jotka liittyvät Tanskaan ja sen kulttuuriin.

Poliisi saa ottaa turvapaikanhakijalta rahaa tai esineitä, jos niiden arvo on yli 1 300 euroa. Kolmessa vuodessa poliisi on ottanut turvapaikanhakijoilta 25 000 euroa. Tarkoitus on, että turvapaikanhakijat osallistuvat näillä rahoilla niihin kuluihin, joita he aiheuttavat.

Seuraavaksi Tanska rakentaa syrjäiselle Lindholmin saarelle keskuksen 70 ihmiselle. Sinne viedään turvapaikanhakijat, jotka karkotetaan Tanskasta rikoksen takia. Heitä ei voi palauttaa lähtömaahansa, jos he joutuvat siellä vaaraan.

Tanskan hallitus toivoo, että näiden kiristysten takia turvapaikanhakijat eivät halua tulla Tanskaan.

Lähde HS

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste