Aleppon asukkaat pakenevat taisteluita Bustan al-Qasrin kaupunginosasta. Aleppo sijaitsee Syyriassa.

Aleppon asukkaat pakenevat taisteluita Bustan al-Qasrin kaupunginosasta. Aleppo sijaitsee Syyriassa.

Taistelu Aleppossa päättyi

Syyrian hallituksen ja sen liittolaisten joukot ovat voittaneet taistelun kapinallisia vastaan Itä-Aleppossa.

Aleppon itäosa oli tärkein kaupunki, joka oli Syyrian kapinallisten hallussa. Aleppo oli jakautuneena vuodesta 2012 asti. Aleppo sijaitsee Syyrian luoteisosassa lähellä Turkin rajaa.

Kapinallisia ja Itä-Aleppon asukkaita siirtyy nyt Idlibin alueelle Syyrian länsiosaan. Se on yhä kapinallisten hallussa.

Voitto Aleppossa on tärkeä saavutus Syyrian hallitukselle ja sen johtajalle Bashar al-Assadille. Asiantuntijat kuitenkin arvioivat, että voitto koko monimutkaisessa sodassa on vielä kaukana.

Hallituksen joukot aloittivat suuren hyökkäyksen Itä-Aleppoon kuukausi sitten. Hallituksen sotilaiden tukena on ollut Venäjän armeijan lentokoneita sekä sotilaita Iranista ja Libanonista.

Hallituksen ja Venäjän joukot pommittivat Itä-Aleppoa monen viikon ajan. Monien Euroopan maiden mukaan ne syyllistyivät sotarikoksiin, koska ne surmasivat myös siviilejä. Syyrian hallitus ja Venäjä kiistävät syytökset. Ne pitävät kapinallisia terroristeina.

Yli 100 000 ihmistä on paennut kodeistaan Alepposta sen jälkeen, kun hyökkäys alkoi. YK:n lastenjärjestö Unicef kertoo, että kymmenettuhannet lapset ovat nähneet viime viikkoina verisiä taisteluja Aleppossa.

Syyrian sota on kestänyt jo kuusi vuotta. Ainakin 300 000 ihmistä on kuollut. Heistä kolmasosa on siviilejä ja 16 000 lapsia.

Lähde STT

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste