Kuvassa mielenosoittaja pitelee Valko-Venäjän lippua. Kuva on otettu suuressa mielenosoituksessa, joka järjestettiin Valko-Venäjän pääkaupungissa Minskissä.

Kuvassa mielenosoittaja pitelee Valko-Venäjän lippua. Kuva on otettu suuressa mielenosoituksessa, joka järjestettiin Valko-Venäjän pääkaupungissa Minskissä.

Suuria mielenosoituksia Valko-Venäjällä

Suuret mielenosoitukset jatkuvat Valko-Venäjällä. Sunnuntaina ainakin 100 000 ihmistä osallistui mielenosoitukseen. Mielenosoittajat vastustavat presidentti Aljaksandr Lukašenkaa.

Mielenosoitukset alkoivat, kun presidentinvaalin tulokset julkaistiin viikko sitten. Tulosten mukaan nykyinen presidentti Aljaksandr Lukašenka sai yli 80 prosenttia äänistä.

Suuri osa valkovenäläistä ajatteli, että tulos on väärennetty.  Mielenosoittajat vaativat, että Valko-Venäjällä järjestetään uudet ja rehelliset presidentinvaalit. Mielenosittajat vaativat myös, että presidentti Aljaksandr Lukašenka eroaa.

Viime viikolla Valko-Venäjän poliisi pidätti ja pahoinpiteli tuhansia mielenosoittajia. Sen jälkeen mielenosoitukset vain laajenivat.

Presidentinvaalissa oli vain yksi ehdokas Lukašenkan lisäksi. Hän oli Svetlana Tihanovskaja. Lukašenka esti ennen vaalia muiden ehdokkuuden.

Tihanovskaja pakeni Liettuaan, kun presidentinvaalin tulos julkaistiin. Hän on kehottanut, että valkovenäläiset osoittavat rauhallisesti mieltään Lukašenkaa vastaan. Tihanovskaja on sanonut, että hän on valmis nousemaan Valko-Venäjän johtoon, jotta maa rauhoittuu.

Lähde: STT

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste